ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/754
z dnia 16 kwietnia 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 poprzez określenie przepisów proceduralnych dotyczących wykonywania przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych uprawnień do nakładania grzywien lub okresowych kar pieniężnych na kontrolerów zewnętrznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie europejskich zielonych obligacji oraz opcjonalnego ujawniania informacji na temat obligacji wprowadzanych do obrotu jako zrównoważone środowiskowo i obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem (1), w szczególności jego art. 63 ust. 10,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Aby zapewnić pełną skuteczność prawa do przedstawienia swojego stanowiska, zagwarantowanego w art. 63 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/2631, osoba objęta dochodzeniem prowadzonym przez ESMA w związku z możliwością popełnienia przez nią jednego z naruszeń wymienionych w art. 60 ust. 1 tego rozporządzenia, powinna mieć prawo do przedstawienia pisemnych uwag w rozsądnym terminie nie krótszym niż cztery tygodnie, zanim urzędnik dochodzeniowy przedstawi swoje ustalenia ESMA. Osoba ta powinna mieć możliwość korzystania z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. |
| (2) | ESMA powinien ocenić kompletność akt sprawy przedłożonych przez urzędnika dochodzeniowego na podstawie wykazu dokumentów. W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować linię obrony, ESMA powinien, przed przyjęciem ostatecznej decyzji o nałożeniu grzywny lub okresowej kary pieniężnej, zapewnić tej osobie możliwość przedstawienia dalszych pisemnych uwag. |
| (3) | Art. 61 rozporządzenia (UE) 2023/2631 zobowiązuje ESMA do nakładania okresowych kar pieniężnych, między innymi w przypadku gdy osoba objęta dochodzeniem odmawia poddania się takiemu dochodzeniu lub udzielenia informacji wymaganych przez ESMA. Aby w pełni zagwarantować takim osobom prawo do obrony, przed nałożeniem takiej okresowej kary pieniężnej ESMA powinien zapewnić takiej osobie możliwość przedstawienia pisemnych uwag na temat przedmiotu dochodzenia lub na temat tego, czy okresowa kara pieniężna jest odpowiednia w danej sprawie. |
| (4) | Prawo do obrony należy rozpatrzyć w zestawieniu z potrzebą podjęcia przez ESMA pilnych działań w określonych okolicznościach. W przypadku gdy uzasadnione jest podjęcie pilnych działań na podstawie art. 64 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/2631, przysługujące osobie objętej dochodzeniem prawo do obrony nie powinno stanowić przeszkody dla zastosowania przez ESMA pilnych środków. W takim przypadku aby zapobiec istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla systemu finansowego, ESMA powinien móc przyjąć decyzję tymczasową, bez zapewnienia osobie objętej dochodzeniem możliwości przedstawienia uwag. ESMA powinien zapewnić danej osobie możliwość przedstawienia jej stanowiska jak najszybciej po przyjęciu decyzji tymczasowej i przed przyjęciem decyzji potwierdzającej. |
| (5) | Uprawnienie ESMA do nakładania okresowych kar pieniężnych powinno być wykonywane z należytym poszanowaniem prawa do obrony, przy czym kar nie należy nakładać na okres dłuższy niż jest to konieczne. W przypadku gdy ESMA podejmie decyzję o nałożeniu okresowej kary pieniężnej, dana osoba powinna mieć możliwość przedstawienia swojego stanowiska, a kara pieniężna powinna przestać obowiązywać z chwilą, gdy osoba ta zastosuje się do decyzji ESMA, która jest do niej skierowana. |
| (6) | Akta przygotowane przez ESMA i urzędnika dochodzeniowego zawierają informacje niezbędne zainteresowanej osobie do przygotowania się do postępowania sądowego lub administracyjnego. Po otrzymaniu zawiadomienia o ustaleniach przez osobę objętą dochodzeniem albo od urzędnika dochodzeniowego, albo od ESMA, osobie tej powinno zatem przysługiwać prawo dostępu do akt sprawy, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu innych osób w zakresie ochrony ich tajemnicy handlowej. Wykorzystanie dokumentów zawartych w aktach sprawy, do których uzyskano dostęp, powinno być dozwolone wyłącznie na potrzeby postępowań sądowych lub administracyjnych mających związek z naruszeniami rozporządzenia (UE) 2023/2631. |
| (7) | Zarówno uprawnienie do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych, jak i uprawnienie do egzekwowania grzywien i okresowych kar pieniężnych powinny być wykonywane w rozsądnym terminie, a zatem powinny przysługiwać z zastrzeżeniem terminu przedawnienia. W celu zapewnienia spójności terminy przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania grzywien lub okresowych kar pieniężnych powinny uwzględniać obowiązujące przepisy Unii mające zastosowanie do nakładania i egzekwowania kar wobec nadzorowanych podmiotów oraz doświadczenie ESMA w stosowaniu takich przepisów. |
| (8) | Aby zapewnić właściwe zdeponowanie pobranych grzywien i okresowych kar pieniężnych, ESMA powinien deponować kwoty otrzymane z tytułu tych grzywien i okresowych kar pieniężnych na oprocentowanych rachunkach otwartych każdorazowo wyłącznie na potrzeby pojedynczej grzywny lub okresowej kary pieniężnej. Zgodnie z zasadą ostrożności budżetowej ESMA powinien przekazać te kwoty Komisji dopiero po uprawomocnieniu się decyzji ze względu na wyczerpanie lub wygaśnięcie prawa do odwołania, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przepisy proceduralne dotyczące postępowania w sprawie naruszenia przed urzędnikiem dochodzeniowym
1. Po zakończeniu dochodzenia, którego przedmiotem są okoliczności mogące stanowić naruszenie lub naruszenia wymienione w art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631, i przed przekazaniem akt sprawy ESMA („zawiadomienie o ustaleniach”) urzędnik dochodzeniowy informuje na piśmie osobę objętą dochodzeniem o swoich ustaleniach oraz zapewnia tej osobie możliwość przedstawienia pisemnych uwag zgodnie z ust. 3 niniejszego artykułu.
2. W projekcie zawiadomienia o ustaleniach określa się okoliczności, które mogą stanowić naruszenie lub naruszenia wymienione w art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631, oraz zawiera się ocenę charakteru i wagi tych okoliczności, w oparciu o kryteria określone w art. 59 ust. 3 tego rozporządzenia.
3. W projekcie zawiadomienia o ustaleniach określa się rozsądny termin nie krótszy niż cztery tygodnie, w którym osoba objęta dochodzeniem może przedstawić swoje pisemne uwagi. Urzędnik dochodzeniowy nie jest zobowiązany do uwzględnienia pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.
4. W swoich pisemnych uwagach osoby objęte dochodzeniem mogą przedstawić wszystkie okoliczności, które są istotne dla ich obrony, oraz, w miarę możliwości, załączają dokumenty na potwierdzenie tych okoliczności. Osoby objęte dochodzeniem mogą wystąpić do urzędnika dochodzeniowego o to, by zapoznał się on ze stanowiskiem innych osób, które mogą potwierdzić okoliczności wskazane w uwagach przekazanych przez osoby objęte dochodzeniem. Przy sporządzaniu pisemnych uwag osoby objęte dochodzeniem mogą korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika.
5. Urzędnik dochodzeniowy może wezwać osobę objętą dochodzeniem, której przekazano projekt zawiadomienia o ustaleniach, o którym mowa w ust. 1, do udziału w wysłuchaniu. Osoby objęte dochodzeniem mogą korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie są jawne.
6. Urzędnik dochodzeniowy przesyła ostateczne zawiadomienie o ustaleniach osobie objętej dochodzeniem.
Artykuł 2
Przepisy proceduralne stosowane przez ESMA w odniesieniu do grzywien i środków nadzorczych
1. Urzędnik dochodzeniowy przedkłada ESMA następujące dokumenty:
| a) | zawiadomienie o ustaleniach, które urzędnik dochodzeniowy przekazał osobie objętej dochodzeniem, oraz jego kopię; |
| b) | kopię pisemnych uwag przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem; |
| c) | protokoły wszystkich wysłuchań. |
2. Jeżeli akta są niekompletne, ESMA zwraca się do urzędnika dochodzeniowego z uzasadnionym wnioskiem o przekazanie dodatkowych dokumentów.
3. Jeżeli ESMA uzna, że okoliczności opisane w zawiadomieniu o ustaleniach urzędnika dochodzeniowego nie stanowią naruszenia lub naruszeń wymienionych w art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631, podejmuje decyzję o zamknięciu sprawy. ESMA powiadamia o decyzji o zamknięciu sprawy osobę objętą dochodzeniem.
4. Jeżeli ESMA zgadza się z całością lub częścią ustaleń urzędnika dochodzeniowego, informuje o tym osobę objętą dochodzeniem. W takim powiadomieniu określa się co najmniej dwutygodniowy termin, w przypadku gdy ESMA zgadza się ze wszystkimi ustaleniami urzędnika dochodzeniowego, oraz co najmniej czterotygodniowy termin, w przypadku gdy ESMA nie ze wszystkimi ustaleniami się zgadza, w którym to terminie osoba objęta dochodzeniem może przedstawić swoje pisemne uwagi. ESMA nie ma obowiązku uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.
5. ESMA może również wezwać osobę objętą dochodzeniem, do której skierowano zawiadomienie o ustaleniach, do udziału w wysłuchaniu. Osoba objęta dochodzeniem może korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie są jawne.
6. W przypadku gdy ESMA stwierdzi, że osoba objęta dochodzeniem dopuściła się naruszenia lub naruszeń wymienionych w art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631, i przyjmie decyzję o nałożeniu grzywny zgodnie z art. 60 tego rozporządzenia, niezwłocznie powiadamia o tej decyzji osobę, na którą nałożono grzywnę.
Artykuł 3
Przepisy proceduralne dotyczące postępowania w sprawie naruszenia stosowane przez ESMA w odniesieniu do okresowych kar pieniężnych
1. Przed nałożeniem okresowej kary pieniężnej na podstawie art. 61 rozporządzenia (UE) 2023/2631 ESMA przekazuje osobie objętej postępowaniem zawiadomienie o ustaleniach zawierające powody nałożenia okresowej kary pieniężnej oraz określające kwotę okresowej kary pieniężnej za każdy dzień niezgodności. W zawiadomieniu tym określa się rozsądny termin nie krótszy niż cztery tygodnie, w którym osoba objęta postępowaniem może przekazać swoje pisemne uwagi. ESMA nie ma obowiązku uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.
2. ESMA może wezwać osobę objętą postępowaniem do udziału w wysłuchaniu. Osoba objęta dochodzeniem może korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie są jawne.
3. W decyzji, o której mowa w art. 61 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631, podaje się podstawę prawną i uzasadnienie decyzji, kwotę okresowej kary pieniężnej i datę, od której ma ona być naliczana.
4. ESMA nie nalicza dalej okresowej kary pieniężnej od momentu zastosowania się przez kontrolera zewnętrznego lub osobę objętą postępowaniem do odpowiedniej decyzji, o której mowa w art. 61 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631.
Artykuł 4
Przepisy proceduralne stosowane przez ESMA w odniesieniu do decyzji tymczasowych w sprawie środków nadzorczych
1. W przypadku gdy ESMA przyjmie decyzję tymczasową, o której mowa w art. 64 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/2631, niezwłocznie powiadamia o tej decyzji tymczasowej osobę, której decyzja ta dotyczy. ESMA określa rozsądny termin nie krótszy niż cztery tygodnie, w którym osoba, której dotyczy decyzja tymczasowa, może przekazać pisemne uwagi na temat tej decyzji. ESMA nie ma obowiązku uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.
2. ESMA udziela dostępu do akt sprawy osobie, której dotyczy decyzja tymczasowa, na jej wniosek. Zawarte w aktach sprawy dokumenty, do których uzyskano dostęp, wykorzystuje się wyłącznie do celów postępowań sądowych lub administracyjnych dotyczących stosowania rozporządzenia (UE) 2023/2631.
3. ESMA może wezwać osobę, której dotyczy decyzja tymczasowa, do udziału w wysłuchaniu. Osoby, których dotyczy decyzja tymczasowa, mogą korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie są jawne.
4. ESMA podejmuje decyzję ostateczną, o której mowa w art. 59 ust. 1, art. 60 ust. 1 i art. 61 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631, jak najszybciej po przyjęciu decyzji tymczasowej. Jeżeli po zapoznaniu się ze stanowiskiem osoby, której dotyczy decyzja tymczasowa, ESMA uzna, że osoba, której dotyczy decyzja tymczasowa, dopuściła się naruszenia wymienionego w art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631, przyjmuje decyzję potwierdzającą nakładającą środek nadzorczy lub środki nadzorcze określone w art. 59 tego rozporządzenia. ESMA niezwłocznie powiadamia o tej decyzji potwierdzającej osobę, której dotyczy decyzja tymczasowa.
W przypadku gdy ESMA wyda ostateczną decyzję, która nie potwierdza decyzji tymczasowej, decyzję tymczasową uznaje się za uchyloną.
Artykuł 5
Dostęp do akt sprawy i wykorzystanie dokumentów
1. ESMA przyznaje dostęp do akt sprawy osobie objętej dochodzeniem, do której urzędnik dochodzeniowy lub ESMA przesłali zawiadomienie o ustaleniach, na jej wniosek. ESMA przyznaje taki dostęp po przekazaniu każdego zawiadomienia o ustaleniach.
2. Zawarte w aktach sprawy dokumenty, do których uzyskano dostęp, osoba, o której mowa w ust. 1, wykorzystuje wyłącznie do celów postępowań sądowych lub administracyjnych dotyczących stosowania rozporządzenia (UE) 2023/2631.
Artykuł 6
Terminy przedawnienia w odniesieniu do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych
1. Grzywny i okresowe kary pieniężne nakładane na kontrolerów zewnętrznych i inne osoby objęte dochodzeniem podlegają pięcioletniemu terminowi przedawnienia.
2. Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się w dniu następującym po dniu, w którym popełniono naruszenie. W przypadku ciągłych lub powtarzających się naruszeń bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się w dniu zaprzestania naruszenia.
3. Wszelkie czynności podjęte przez ESMA na potrzeby dochodzenia lub postępowania w odniesieniu do naruszenia wymienionego w art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631 przerywają bieg terminu przedawnienia w odniesieniu do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych. Bieg terminu przedawnienia uznaje się za przerwany ze skutkiem od dnia, w którym kontrolera zewnętrznego lub osobę objętą dochodzeniem w związku z naruszeniem wymogów, o których mowa w art. 60 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/2631, powiadomiono o podjętej czynności.
4. Po każdym przerwaniu biegu terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 3, zaczyna biec nowy termin przedawnienia, o którym mowa w ust. 1. Ten nowy termin przedawnienia upływa najpóźniej w dniu, w którym upływa okres odpowiadający podwójnemu pierwotnemu terminowi przedawnienia, a ESMA nie nałożył grzywny lub okresowej kary pieniężnej. Termin ten przedłuża się o okres, na który bieg terminu przedawnienia uległ zawieszeniu na podstawie ust. 5.
5. Bieg terminu przedawnienia w odniesieniu do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych ulega zawieszeniu do czasu wydania rozstrzygnięcia w sprawie, która dotyczy decyzji ESMA, przez Komisję Odwoławczą, zgodnie z art. 60 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (2), lub do czasu zakończenia kontroli przez Trybunał Sprawiedliwości, zgodnie z art. 65 rozporządzenia (UE) 2023/2631.
Artykuł 7
Terminy przedawnienia w odniesieniu do egzekwowania kar
1. Uprawnienie ESMA do egzekwowania decyzji wydanych na podstawie art. 60 i 61 rozporządzenia (UE) 2023/2631 przysługuje z zastrzeżeniem terminu przedawnienia wynoszącego pięć lat.
2. Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się w dniu następującym po dniu, w którym decyzja stała się ostateczna.
3. Bieg terminu przedawnienia w odniesieniu do egzekwowania kar ulega przerwaniu w wyniku podjęcia przez ESMA dowolnej czynności mającej na celu wyegzekwowanie zapłaty lub warunków zapłaty grzywny lub okresowej kary pieniężnej.
4. Po każdym przerwaniu biegu terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 3, zaczyna biec nowy termin przedawnienia, o którym mowa w ust. 1.
5. Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 1, ulega zawieszeniu:
| a) | do upływu terminu przyznanego na zapłatę; |
| b) | na okres, na jaki egzekucja płatności jest zawieszona do czasu wydania decyzji przez Komisję Odwoławczą ESMA, zgodnie z art. 60 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, oraz zakończenia kontroli przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zgodnie z art. 65 rozporządzenia (UE) 2023/2631. |
Artykuł 8
Pobór grzywien i okresowych kar pieniężnych
1. ESMA deponuje kwoty grzywien i okresowych kar pieniężnych, do czasu ich uprawomocnienia się, na oprocentowanym rachunku otwartym przez ESMA. W przypadku jednoczesnego pobrania przez ESMA wielu grzywien i okresowych kar pieniężnych ESMA zapewnia zdeponowanie tych grzywien i okresowych kar pieniężnych na odrębnych rachunkach lub subkontach. Zapłacone grzywny i okresowe kary pieniężne nie są zaliczane do budżetu ESMA ani ujmowane jako środki budżetowe.
2. Z chwilą stwierdzenia przez ESMA, że grzywny lub okresowe kary pieniężne stały się ostateczne po wyczerpaniu wszystkich praw do odwołania, ESMA przekazuje te kwoty Komisji wraz z ewentualnymi narosłymi odsetkami. Kwoty te zapisuje się następnie w budżecie ogólnym Unii.
3. ESMA regularnie składa Komisji sprawozdania dotyczące kwot nałożonych grzywien i okresowych kar pieniężnych oraz ich statusu.
Artykuł 9
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i od tego dnia rozpoczyna się jego stosowanie.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 kwietnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L, 2023/2631, 30.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2631/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
