Instrumenty ochrony konsumentów w Unii Europejskiej
Polska została objęta Strategią Polityki Konsumenckiej przyjętą przez Komisję Europejską 7 maja 2002 r. Do jej podstawowych celów należy m.in. efektywne wdrażanie przepisów chroniących konsumentów, zapewnienie wpływu organizacji konsumenckich na politykę UE.
Anna Lewandowska
Przepisy polskiego prawa konsumenckiego zostały dostosowane do prawodawstwa unijnego zanim Polska przystąpiła do UE. Polska przyjęła dorobek prawny UE i nie domagała się okresów przejściowych. Dostosowywanie polskiego prawa do przepisów unijnych objęło m.in.:
1) uchwalenie ustawy z 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów, która zastąpiła ustawę z 22 stycznia 2000 r.,
2) nowelizację ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,
3) uchwalenie ustawy z 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim,
4) uchwalenie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny,
5) uchwalenie ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Dostosowanie polskiego prawodawstwa do unijnego miało na celu ograniczenie zagrożeń będących skutkiem wprowadzenia do obrotu niebezpiecznych produktów, zmniejszenie wypadków konsumenckich i związanych z tym społecznych i indywidualnych kosztów leczenia, wzrost międzynarodowej konkurencyjności krajowych produktów, racjonalizację konsumpcji oraz poprawę sytuacji polskich rodzin przez skuteczniejszą ochronę ich interesów ekonomicznych.
Ponadto dokonano wdrożenia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:
1) Dyrektywy 85/374/EWG z 25 lipca 1985 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących odpowiedzialności za produkty wadliwe, zmienionej Dyrektywą 1999/34/WE;
2) Dyrektywy 85/577/EWG z 20 grudnia 1985 r. w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa,
3) Dyrektywy 93/13/EWG z 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich;
