Rachunkowość Budżetowa 16/2003 z 16.08.2003, str. 8
Data publikacji: 29.06.2018
Obsługa rachunków bankowych budżetu państwa - koniec wyłączności Narodowego Banku Polskiego
Obsługa budżetu w zakresie prowadzenia rachunków bankowych dotychczas była zastrzeżona wyłącznie dla Narodowego Banku Polskiego. Stan ten uległ zmianie wskutek uchwalenia ustawy z 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego. Przewidziano w niej, że prowadzenie rachunków państwowych w celu obsługi budżetu państwa będzie fakultatywne dla Narodowego Banku Polskiego lub Banku Gospodarstwa Krajowego.
ALEKSANDRA IWANOWSKA
Wcelu pełnego zrozumienia zasad prowadzenia rozliczeń jednostek budżetowych niezbędne wydaje się być wyjaśnienie w skrócie ogólnych zasad obsługi budżetu państwa. Zgodnie z art. 107 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych dla obsługi budżetu państwa prowadzonych jest klika rachunków bankowych. Wśród nich można wyróżnić:
• centralny rachunek bieżący budżetu państwa,
• rachunki bieżące Kancelarii Sejmu i innych naczelnych organów państwowych,
• rachunki bieżące państwowych funduszy celowych,
• rachunki bieżące zakładów budżetowych,
• rachunki pomocnicze,
• rachunki państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Nowelizacją z 14 marca 2003 r. dokonano zmiany, która umożliwia prowadzenie rachunków bankowych wymienionych podmiotów zarówno Narodowemu Bankowi Polskiemu, jak również Bankowi Gospodarstwa Krajowego (z wyjątkiem państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę za granicą). Należy jednak zaznaczyć, że BGK centralny rachunek budżetu państwa i rachunki bieżące jednostek wymienionych w pkt b może prowadzić nie wcześniej niż z dniem przystąpienia Polski do Unii Gospodarczej i Walutowej.
