Rachunkowość Budżetowa 17/2004 z 01.09.2004, str. 21
Data publikacji: 27.06.2018
Kontrola udzielania zamówień
Prawo bieżącej kontroli na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz obligatoryjnej kontroli postępowań przed zawarciem umowy w przypadkach zamówień o największej wartości leży w gestii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Kontroli prawidłowości udzielania zamówień publicznych sprzyjają także podstawowe instrumenty służące ochronie interesów wykonawców, jakimi są środki ochrony prawnej.
ALEKSANDRA WOJNICKA
Centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych jest Prezes UZP. Powołuje go Prezes Rady Ministrów spośród kandydatów wyłonionych w drodze otwartego konkursu na okres kadencji trwającej 5 lat. Może być on powołany ponownie tylko raz, zaś odwoływany tylko w przypadkach określonych w ustawie (zob. art. 153 ust. 5 ustawy).
POZNAJ PRZEPISY
Art. 153. 5.
Prezes Rady Ministrów może odwołać Prezesa Urzędu w razie:
1) rezygnacji ze stanowiska;
2) utraty zdolności do pełnienia powierzonych obowiązków z powodu choroby trwającej co najmniej 6 miesięcy lub innej długotrwałej przeszkody uniemożliwiającej sprawowanie funkcji Prezesa Urzędu;
3) skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne;
4) trwającego dłużej niż 6 miesięcy zawieszenia (...);
5) rażącego naruszenia ustawy.
Rada Zamówień Publicznych
Przy Prezesie UZP działa Rada Zamówień Publicznych o kompetencjach doradczo-opiniodawczych.
Do zadań Rady należy wyrażanie opinii w istotnych sprawach systemu zamówień publicznych, przedstawionych jej przez Prezesa UZP, opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących zamówień, opiniowanie rocznych sprawozdań prezesa o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych oraz ustalanie zasad etyki zawodowej osób wykonujących określone w ustawie zadania w systemie zamówień.
