I. Należności i zobowiązania w ewidencji budżetu
JAN CHARYTONIUK
Ewidencja należności i zobowiązań budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych, działających w formie jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, powinna być zgodna z regulacjami wynikającymi z ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor), ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) i ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o dochodach jst) oraz rozporządzeń Ministra Finansów z:
● 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie planów kont),
● 19 stycznia 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych w organach podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków),
● 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie w sprawie rachunkowości podatkowej),
● 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości).
Operacje związane z powstaniem oraz spłatą należności i zobowiązań budżetu należy ujmować w ewidencji budżetu na podstawie następujących dowodów księgowych:
● - na podstawie dowodów bankowych potwierdzonych wyciągami bankowymi, a wymagalne, lecz niewpłacone odsetki od tych pożyczek oraz odsetki objęte karencją spłaty - na podstawie polecenia księgowania, w wysokości określonej w umowie pożyczki,
