Jednolity Europejski Dokument Zamówienia w nowym Prawie zamówień publicznych
Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) stanowi dowód potwierdzający brak podstaw wykluczenia, spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, odpowiednio na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert. Tymczasowo zastępuje on wymagane przez zamawiającego oświadczenia lub dokumenty, a po wejściu w życie nowych przepisów - podmiotowe środki dowodowe.
W postępowaniach o wartości zamówienia równej progom unijnym lub większej wykonawca, na mocy art. 25a ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, składa JEDZ wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo z ofertą, w zakresie wskazanym przez zamawiającego. Oświadczenie JEDZ ma być aktualne na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału albo oferty. Złożenie JEDZ odbywa się wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Zamawiający musi określić wykonawcom w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ zakres informacji, które mają oni następnie podać w JEDZ. Metody wypełnienia tego wymogu ustawowego są różne i pozostawione do wyboru zamawiającemu. Najczęściej, oprócz podania odpowiednich informacji w SIWZ, zamawiający załącza do niej edytowalny formularz JEDZ (np. w formacie .doc). Rzadziej przygotowuje JEDZ za pomocą serwisu ESPD, znajdującego się na stronie internetowej UZP. Niekiedy JEDZ zostaje udostępniony w obydwu formach.
JEDZ w sytuacjach „szczególnych”
W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez wykonawców JEDZ składa się dla każdego z tych wykonawców (każdego współkonsorcjanta). Potwierdzają one - jak wynika z art. 25a ust. 6 Pzp - spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia w zakresie, w którym każdy z wykonawców wykazuje spełnianie warunków oraz brak podstaw wykluczenia.
