Nowe regulacje dotyczące audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych
Zostały zmienione regulacje w zakresie szczegółowych warunków planowania audytu wewnętrznego i sporządzania planu audytu wewnętrznego na rok następny. Wprowadzone przepisy określają tryb wykonywania zadań zapewniających oraz prowadzenia czynności doradczych przez audytorów wewnętrznych, a także szersze obowiązki i uprawnienia audytorów. Artykuł wskazuje najważniejsze zmiany, którymi zapewne są zainteresowani zarówno audytorzy wewnętrzni, jak i kierownicy jednostek oraz kierownicy komórek poddawanych audytowi wewnętrznemu.
ElŻbieta Izabela Szczepankiewicz
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe rozporządzenie z 10 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (dalej: rozporządzenie). Rozporządzenie to weszło w życie 1 maja 2008 r. i wprowadza ono zmiany w zakresie sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.
Najszersze zmiany o charakterze merytorycznym wprowadzone rozporządzeniem dotyczą przepisów:
l rozdziału 2 o szczegółowych warunkach planowania audytu wewnętrznego (§ 6-10),
l rozdziału 4 o wykonywaniu zadań zapewniających (§ 15-26),
l rozdziału 5 o prowadzeniu czynności doradczych (§ 27-30).
Dodano również nowe przepisy dotyczące przeprowadzania audytu wewnętrznego zleconego, które zamieszczono w rozdziale 6 (§ 31-34).
Regulacje rozdziału 1 zawierające przepisy ogólne (§ 1-5) zostały przeredagowane oraz wzbogacone o treść § 2, zawierającego podstawowe definicje i pojęcia występujące w przepisach rozporządzenia. Natomiast rozdział 3, zawierający regulacje o zasadach dokumentowania wyników audytu wewnętrznego (§ 11-14), uległ niewielkim zmianom redakcyjnym.
