Gazeta Samorządu i Administracji 18/2005 z 29.08.2005, str. 42
Data publikacji: 22.08.2005
Nowe obowiązki samorządów
Gmina regulatorem rynku gospodarki odpadami
Najnowsze zmiany w prawie dotyczącym gospodarki odpadami doprowadziły do wzmocnienia roli gmin w tym zakresie. Do ich zadań własnych należeć będzie m.in. zapewnienie objęcia wszystkich mieszkańców gminy zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych.
Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw w znaczący sposób reorganizuje system gospodarowania odpadami, a zwłaszcza odpadami komunalnymi. Najdalej idące modyfikacje dotyczą ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach oraz ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Znowelizowane przepisy dotyczące zadań samorządów, które wejdą w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych przepisów normujących plany gospodarki odpadami (art. 14 ust. 2 i 7 oraz art. 15 ustawy o odpadach), które wejdą w życie 1 stycznia 2006 r., podzielić można na trzy zasadnicze grupy. Po pierwsze, w ustawie o odpadach wprowadzono korekty mające na celu doprecyzowanie istniejących regulacji oraz spełnienie wymogów prawa Unii Europejskiej. Po drugie, do ustawy o odpadach dodano rozdział określający zadania samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, co wzmacnia rolę gminy jako regulatora rynku gospodarki odpadami. Po trzecie, w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dokonano istotnych zmian, polegających na wzmocnieniu roli organów gminy w gospodarowaniu odpadami komunalnymi.
