Bariery w kształceniu niepełnosprawnych uczniów
W Polsce około 3% wszystkich uczniów to dzieci i młodzież z orzeczoną niepełnosprawnością. Przy odpowiednim wsparciu i dostosowaniu procesu nauczania zdecydowana większość z nich mogłaby uczyć się ze swoimi pełnosprawnymi rówieśnikami. Edukacja tej grupy uczniów napotyka ciągle wiele barier.
Polska ratyfikowała w 2012 roku "Konwencję o prawach osób niepełnosprawnych". Przewiduje ona stworzenie systemu tzw. edukacji włączającej w ogólnodostępnych szkołach publicznych. Dzięki niej uczeń nie tylko integruje się z pełnosprawnymi rówieśnikami, lecz także uczestniczy w społeczności klasowej na równych zasadach, mając takie same prawa i obowiązki. System taki jest też mniej kosztowny - średni miesięczny koszt kształcenia ucznia w szkole integracyjnej jest o ok. jednej piątej niższy niż w szkole specjalnej. Jednak w polskiej szkole system kształcenia osób z niepełnosprawnościami opiera się głównie na szkołach specjalnych. Najwyższa Izba Kontroli (NIK) sprawdziła w lutym 2013 r., jak wygląda kształcenie uczniów z niepełnosprawnościami i, niestety, ocena nie wypadła najlepiej. Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) idzie jeszcze dalej i rozpoczął badanie, dzięki któremu będzie można zrozumieć motywy wyborów edukacyjnych i zweryfikować rozwiązania systemowe dotyczące uczniów z niepełnosprawnością.
