Rozliczanie wyjazdów nauczycieli i opiekunów
Jednym z podstawowych zadań szkoły jest prowadzenie zajęć edukacyjnych oraz zajęć rozwijających zainteresowania uczniów (art. 64 ustawy o systemie oświaty). Właśnie w ramach takich zajęć szkoła może organizować wycieczki i imprezy szkolne, w tym wyjazdowe, istotne jest jednak, aby statut szkoły przewidywał zajęcia w takiej właśnie formie. Statut szkoły powinien określać m.in. jej cele i zadania oraz odpowiadające im zadania nauczycieli (art. 60 ustawy o systemie oświaty). Jest to ważne ze względu na obowiązek ciążący na nauczycielach, a dotyczący realizowania zadań statutowych szkoły (art. 6, art. 42 Karty Nauczyciela). Skoro zatem nauczyciel jest zobowiązany realizować zadania statutowe szkoły, to na zakres jego obowiązków służbowych, w tym również tych odnoszących się do wycieczek i wyjazdów, bezpośredni wpływ mają zapisy statutu szkoły, w której jest zatrudniony. Kwestie, jakie powinny zostać określone w statucie szkoły, wskazuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (dalej: rozporządzenie o statutach).
Statut szkoły określa w szczególności:
● cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach,
● sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
● zadania zespołów nauczycielskich,
● szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,
● organizację oddziałów sportowych, oddziałów mistrzostwa sportowego, oddziałów integracyjnych i oddziałów specjalnych oraz organizację nauczania języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych, jeżeli szkoła takie oddziały lub nauczanie prowadzi,
● organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi,
