Zasady i rodzaje sponsoringu
Zasady i rodzaje sponsoringu
W ostatnich latach coraz częściej pojawia się temat sponsorowania i sponsorów, którzy są powszechnie poszukiwani, wspierając coraz to nowe przedsięwzięcia, w tym podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Można w związku z tym mówić o nieznanym wcześniej praktycznie w polskich realiach zjawisku, jakim we współczesnym biznesie jest sponsoring.
Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, na czym polega jego istota. Większości osób kojarzy się on bowiem z działalnością charytatywną, z promowaniem imprez czy pomysłów, których twórcy nie są w stanie samodzielnie sfinansować swoich zamiarów, skądinąd godnych realizacji ze względu na określone, szczytne cele.
Taka wizja przypomina do złudzenia sięgający korzeniami starożytności mecenat, w dużej mierze sprowadzający się do promowania przez wpływowe osobistości niemajętnych talentów epoki. Tymczasem sponsoring ze stanowiącym jego genezę mecenatem nie ma obecnie zbyt wiele wspólnego, gdyż występuje w jego przypadku bardzo ścisła współzależność: korzyści z działalności sponsoringowej odnoszą obie strony, sponsor być może nawet większe.
Istota sponsoringu
Sponsoring może skutecznie konkurować z klasyczną reklamą, która bezpośrednio narzuca odbiorcom zalety poszczególnych towarów, sugerując nabywanie ich jako najlepszych i bezkonkurencyjnych, co w efekcie daje niekiedy odwrotny, zniechęcający skutek. Będąc nowoczesną techniką komunikowania się prowadzącej działalność gospodarczą firmy z rynkiem, sponsoring pozwala reklamować jej usługi w pośredni, ale za to skuteczny, bo bardzo sugestywny i oryginalny sposób. To właśnie w aspekcie reklamowym zawiera się owa charakterystyczna dla sponsoringu współzależność.
Za pieniądze włożone w realizację określonego przedsięwzięcia sponsor zyskuje promocję swojej działalności. Z kolei meloman czy kibic chętniej korzystają z oferowanych im usług sponsora koncertu czy zawodów sportowych niż z oferty każdego innego producenta, zwłaszcza jeśli dana impreza została należycie zorganizowana i dostarczyła jej uczestnikom odpowiedniej liczby pozytywnych wrażeń.
