Jak opracowywać arkusz organizacyjny na rok szkolny 2017/2018
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym w szkole i przedszkolu określa arkusz organizacji. W związku z wchodzącą w życie 1 września br. reformą oświatową problematyczna stała się kwestia stosowania właściwych przepisów w stosunku do czynności, które wiążą się z organizacją i przygotowaniem placówek na nowy rok szkolny 2017/2018. Należy zatem rozstrzygnąć, czy ustalając arkusz organizacyjny na nowy rok szkolny stosować przepisy dotychczasowe czy też nowe.
Arkusz organizacji stanowi podstawę organizacji nauczania, wychowania i opieki w szkołach i przedszkolach w danym roku szkolnym. Jest on sporządzany przez dyrektora szkoły lub przedszkola. Natomiast w przypadku szkoły, do której odpowiednio 1 września 2017 r., 1 września 2018 r. albo 1 września 2019 r. zostanie włączone gimnazjum, arkusz organizacji szkoły odpowiednio na rok szkolny 2017/2018, 2018/2019 albo 2019/2020 opracowuje dyrektor tej szkoły we współpracy z dyrektorem dotychczasowego gimnazjum (art. 323 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe).
Rok szkolny 2017/2018
W zakresie zasad opracowywania arkuszy organizacyjnych na rok szkolny 2017/2018 liczne kontrowersje budzi kwestia stosowania w tym zakresie przepisów stanowiących podstawę prawną określającą organizację i prowadzenie kształcenia, wychowania i opieki przez przedszkola i szkoły publiczne. Część doktryny stoi na stanowisku, że arkusze organizacyjne należy opracowywać na podstawie dotychczasowych przepisów, tj. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Natomiast . Oznacza to, że należy stosować ustawę z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (dalej: Prawo oświatowe) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (dalej: nowe rozporządzenie w sprawie arkuszy organizacyjnych).
