Jawność postępowania administracyjnego a udostępnianie dokumentów elektronicznych
Zakres działania administracji publicznej jest szeroki. Uprawnienie dostępu do akt sprawy w postępowaniu administracyjnym dotyczy strony postępowania (innych uczestników postępowania, którym służą prawa strony). Uprawnienie dostępu do dokumentów urzędowych może być jednak realizowane również przez inne podmioty - na podstawie odrębnych przepisów. We wszystkich przypadkach przewidziano również ustawowe przesłanki ograniczenia dostępu do informacji, chroniąc inne wartości, które mogłyby zostać naruszone w wyniku udostępnienia informacji.
Zasada jawności postępowania administracyjnego wynika z art. 73 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Stanowi ona rozwinięcie zasad ogólnych dotyczących informowania stron i innych uczestników postępowania przez organ administracji publicznej oraz zasady czynnego udziału strony w postępowaniu.
Praktyczny wymiar zasady jawności postępowania polega na obowiązku organu zapewnienia stronie postępowania wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów. Co istotne, prawo to przysługuje stronie również po zakończeniu postępowania. Czynności te są dokonywane w lokalu organu administracji publicznej w obecności pracownika tego organu. Uprawnieniem strony jest żądanie uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem strony.
