Związanie KIO oraz zamawiającego opinią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
Jednym z rozwiązań mających w swym założeniu ułatwić stosowanie przepisów prawa zamówień publicznych jest nałożenie na Prezesa UZP obowiązku wydawania opinii prawnych (art. 154c PZP). Wydana opinia nie przybiera jednak postaci orzeczenia bądź decyzji Prezesa UZP, ani nie stanowi źródła prawa, na podstawie którego KIO wydaje swoje orzeczenia. Pojawia się wobec tego pytanie o charakter prawny oraz zakres związania wydaną opinią podmiotów stosujących przepisy prawa zamówień publicznych - w tym zwłaszcza KIO czy instytucji kontrolnych.
„…dążenie do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów o zamówieniach”
Instytucja opinii Prezesa UZP została wprowadzona do krajowego systemu zamówień publicznych nowelizacją z 22 czerwca 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020) jako doprecyzowanie ówczesnej regulacji dążenia przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów o zamówieniach, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego, w szczególności upowszechniania orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej, sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego dotyczących zamówień.
Zgodnie z aktualnym brzmieniem przepisu (art. 154c PZP), Prezes Urzędu dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów ustawy przez zamawiających, wydając w szczególności - z urzędu lub na wniosek - opinie, w których przedstawia interpretację przepisów ustawy budzących poważne wątpliwości lub wywołujących rozbieżności w orzecznictwie, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Opinia taka winna zawierać w szczególności: 1) opis zagadnienia prawnego, w
