Gazeta Samorządu i Administracji 19/2004 z 13.09.2004, str. 20
Data publikacji: 06.09.2004
Artykuł dyskusyjny
Zakres stosowania Kodeksu cywilnego do zmian w umowach o zamówienie publiczne
Istotą państwa prawnego jest m.in. ochrona bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, która powinna przejawiać się w stabilizacji prawa. Ustawodawca, narzucając pewne rozwiązania normatywne, powinien przewidywać ich skutki i brać za nie odpowiedzialność. Przejawem niedojrzałości państwa jest działanie z pozycji siły i przerzucanie tej odpowiedzialności na inne podmioty.
Wejście w życie 1 maja 2004 r. przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535) spowodowało wiele negatywnych konsekwencji w stosunkach między kontrahentami. Jedną z nich jest problematyka zmian w umowach zawieranych w związku ze stosowaniem ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. nr 19, poz. 177).
Otóż zgodnie z postanowieniami art. 176 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 maja 2004 r. zmianie uległy stawki podatku VAT, co w sytuacji braku przepisów przejściowych spowodowało burzliwą dyskusję, czy można zmienić na niekorzyść zamawiającego cenę zamówienia publicznego. Przy czym trzeba zauważyć, że do umów, które zostały zawarte, mogą być stosowane, zgodnie z art. 220 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, bądź przepisy uchylonej ustawy z 10 czerwca 1994 o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2002 r. nr 72, poz. 664), bądź przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych. Zatem do umów zawartych przed 2 marca 2004 r. stosować będziemy przepisy uchylonej ustawy o zamówieniach publicznych.
