Monitor Prawa Służb Mundurowych 1/2022 z 15.01.2022
Artykuł aktualny
na dzień 05.12.2025
Data publikacji: 09.11.2021
Zasady zatrudniania i wymagania w straży gminnej (miejskiej)
Zatrudnienie strażników gminnych reguluje ustawa o strażach gminnych. W sprawach w niej nieokreślonych stosuje się przepisy ustawy o pracownikach samorządowych. Strażnika zatrudnia się po raz pierwszy na czas określony nie dłuższy niż 12 miesięcy. Następnie strażnik odbywa szkolenie i dopiero po jego ukończeniu, z wynikiem pozytywnym, ma szansę na etat na czas określony nie dłuższy niż trzy lata albo na czas nieokreślony.
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (dalej: ustawa o strażach) stanowi, że rada gminy może utworzyć samorządową umundurowaną formację - straż gminną do ochrony porządku publicznego na terenie gminy. W gminach, w których organem wykonawczym jest burmistrz (prezydent miasta), straż nosi nazwę straży miejskiej.
