Spory o właściwość między urzędami w sprawie odpadów
Spory kompetencyjne między urzędami zdarzają się nader często. Z reguły są to przypadki sporów negatywnych - gdy oba spierające się organy nie uważają się za właściwe do wydania decyzji w danej sprawie. Nie inaczej jest w sprawach związanych z wydawaniem i zmianą zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów. Najczęściej chodzi o spory między starostą a marszałkiem województwa. W artykule, na przykładach z praktyki opisujemy, jak uważnym trzeba być przy ocenie swojej właściwości, a także co sprawdzi sąd w trakcie prowadzenia postępowania.
Spory o właściwość między organami zobowiązanymi do załatwienia sprawy dotyczącej odpadów rozstrzyga NSA.
Naczelny Sąd Administracyjny zajmuje się m.in.:
- sporami o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, o ile odrębna ustawa nie stanowi inaczej, oraz
- sporami kompetencyjnymi między organami tych jednostek a organami administracji rządowej.
Podstawą prawną jest tu art. 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Na podstawie art. 15 § 1 pkt 4 to NSA jest sądem właściwym w tych sporach. Rozstrzyga je w drodze postanowienia.
WAŻNE
Przepisy zawsze wskazują urząd właściwy do załatwienia sprawy administracyjnej. Spór o właściwość wynika z trudności w odczytaniu norm prawnych w nich zawartych.
Takim przepisem jest np. art. 41 ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (dalej: u.o.).
