Pożyczka w budżecie miasta a brak stosownej uchwały organu stanowiącego
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: W budżecie miasta na 2023 rok zaplanowano deficyt, który miał zostać pierwotnie pokryty przychodami z tytułu emisji obligacji komunalnych. Zapisy takie znalazły się zarówno w projekcie uchwały budżetowej na 2023 r., jak i w uchwalonym już budżecie.
W trakcie roku budżetowego po upływie pierwszego półrocza w lipcu 2023 r. miasto uznało, że w aktualnej sytuacji rynkowej, dążąc do jak najkorzystniejszej formy pozyskania środków dla jednostki samorządu terytorialnego (JST), właściwym instrumentem dłużnym będzie nie emisja obligacji – co pierwotnie zaplanowano zarówno w budżecie roku 2023, jak i w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2023–2029 – ale pożyczka długoterminowa.
W konsekwencji analizy danych rynkowych, ofert instytucji finansowych i możliwości finansowych miasta zdecydowano się na zmianę źródła finansowania deficytu budżetowego z obligacji na pożyczkę bankową. Inicjatorem tej zmiany był burmistrz miasta.
W związku z tym dokonana została zmiana uchwały budżetowej miasta na rok 2023 polegająca na zastąpieniu przychodów z tytułu emisji obligacji na rzecz zaciągnięcia pożyczki bankowej. Uprawnienie prezydenta do zaciągania zobowiązań zawarte w uchwale budżetowej nie uległo zmianie, jednak miasto nabrało wątpliwości, czy taka zmiana w trakcie roku budżetowego wymaga podjęcia dodatkowej uchwały dotyczącej zaciągnięcia pożyczki.
