Gazeta Samorządu i Administracji 13/2005 z 20.06.2005, str. 12
Data publikacji: 02.07.2018
Z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego
Dodatki mieszkaniowe oraz oświetlenie dróg finansują gminy
Samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego to jedna z ich konstytucyjnych cech. Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, wprowadzenie zmian w przepisach ustanawiających - jako zadania własne gmin - finansowanie ze środków gminnych oświetlenia ulic, placów i dróg znajdujących się na terenie gminy oraz dodatków mieszkaniowych nie było sprzeczne z ustawą zasadniczą.
Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zbadania konstytucyjności niektórych przepisów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego złożyła Rada Miejska w Bełżycach.
Jej zdaniem, art. 69 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966) jest sprzeczny z art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis ten wprowadził zmianę w ustawie z 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, dodając po art. 9 art. 9a stanowiący, że wypłata dodatków mieszkaniowych jest zadaniem własnym gminy. Od stycznia 2004 r. budżet państwa nie przekazuje żadnych środków na dodatki mieszkaniowe - co jest sprzeczne z art. 167 ust. 1 i 4 konstytucji, która stanowi, że jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypisanych im zadań oraz że zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych. Przed nowelizacją ustawa o dodatkach mieszkaniowych (w rozdziale 2) zawierała przepisy, na podstawie których gminy otrzymywały dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych. Przeznaczona na ten cel kwota określona była corocznie w ustawie budżetowej, zaś jej wysokość była uzależniona od określonych w ustawie warunków.
