Prowadzenie korporacyjnych stron internetowych przez spółki publiczne - możliwość czy prawny obowiązek
Błyskawiczny rozwój nowych technologii, w tym w szczególności rozwiązań informatycznych, jaki dokonuje się na przestrzeni ostatnich lat, nie mógł - co oczywiste - pozostać bez wpływu na regulacje prawne. Chyba najbardziej jaskrawym tego przejawem są problemy związane z dopasowaniem dotychczasowych rozwiązań z zakresu prawa własności intelektualnej do zmieniających się szybko realiów rynkowych, czy też zagadnienia związane z dostosowaniem tradycyjnie pojmowanych instytucji prawa cywilnego do aterytorialności internetu1. Wzrost powszechności dostępu do sieci komputerowych i wynikające z niego możliwości upubliczniania znacznych ilości danych wpłynęły również w sposób istotny na prawo spółek.
Jacek Kołacz
Uniwersytet Jagielloński; Kancelaria Radcy Prawnego Jana Hnatko w Nowym Sączu
Powstała bowiem możliwość komunikowania się przez spółki z ich „otoczeniem” za pomocą korporacyjnych stron internetowych. Umożliwiają one niewątpliwie dostarczanie zainteresowanym potrzebnych informacji w sposób zdecydowanie szybszy niż tradycyjne formy komunikowania, przy czym - co nie mniej istotne - zastosowanie tego rozwiązanie nie pociąga za sobą dla potencjalnych odbiorców znaczących kosztów. Nie powinno więc dziwić, że wiele spółek, w tym zwłaszcza tych, które uzyskały przymiot spółek publicznych, decyduje się na tworzenie firmowych stron internetowych z własnej inicjatywy.
Przedmiotem niniejszego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie ściśle związane z podniesioną kwestią, a mianowicie - czy na gruncie legis latae można przyjąć, że posiadanie korporacyjnej strony internetowej jest nie tylko możliwością, lecz prawnym obowiązkiem spółek publicznych2?
Wpływ „dobrych praktyk”
Zgodnie z zasadą 1 II Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW (zbiór ten stanowi załącznik do Uchwały Rady Giełdy nr 12/1170/2007 z 4 lipca 2007 r.) w wersji obowiązującej od 1 stycznia 2008 r., spółki publiczne powinny prowadzić korporacyjne strony internetowe, na których zamieszczane byłoby szerokie spektrum informacji dotyczących - najoględniej rzecz ujmując - życia spółki. Warto przy tym wskazać, że - zgodnie z zasadą 2 II powołanego zbioru - strony te powinny być dostępne również w wersji anglojęzycznej, przy czym wymóg ten powinien był być przez spółki publiczne spełniony najpóźniej od 1 stycznia 2009 r. Co więcej, wersja anglojęzyczna nie musi obejmować całej zawartości korporacyjnej strony internetowej - wystarczające jest, by w języku tym dostępne były informacje wskazane w zasadzie 1 II.
