Gazeta Samorządu i Administracji 12/2023 z 20.12.2023 [dodatek: Gazeta Samorządu i Administracji]
Artykuł aktualny
na dzień 05.12.2025
Data publikacji: 14.12.2023
Dowody nadania i doręczenia w e-Doręczeniach
Dowody z systemu e-Doręczeń zapewniają duże bezpieczeństwo prawne podmiotom publicznym. Identyfikują nadawcę i adresata, potwierdzają brak zmian w urzędowej przesyłce, precyzyjnie wskazują moment nadania i doręczenia. Wiąże się z nimi domniemanie prawne prawidłowego doręczenia adresatowi pisma z urzędu spełniającego wszystkie wymogi stawiane przez prawo.
Poczta Polska, świadcząc publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURD), zapewnia:
- identyfikację nadawcy przed wysłaniem danych,
- identyfikację adresata przed dostarczeniem danych,
- zabezpieczenie wysłania i otrzymania danych zaawansowaną pieczęcią elektroniczną – w sposób wykluczający możliwość niewykrywalnej zmiany danych,
- wskazanie nadawcy i adresatowi każdej zmiany danych, niezbędnej do celów wysłania lub otrzymania danych,
- wskazanie – za pomocą kwalifikowanego elektronicznego znacznika czasu – daty i czasu wysłania, otrzymania i wszelkiej zmiany danych.
Ważne
WAŻNE
Dowody, jakie generuje system e-Doręczeń, bazują na domniemaniu prawnym, że wszystkie ww. cechy przesyłki i procedury nadania/doręczenia/odebrania zostały dochowane.
