Odszkodowanie za niewykonanie e-doręczenia – jak wnieść reklamację?
Instytucje publiczne otrzymają zwrot opłaty uiszczonej na rzecz Poczty Polskiej za wadliwie wykonaną usługę e-doręczenia (PURDE lub PUH). Mają ponadto prawo do odszkodowania. Przepisy odrębnie regulują tu zasady reklamacji. Jeżeli Poczta Polska nie załatwi reklamacji albo odwołania w terminie – stanowisko instytucji publicznej zostaje uznane za słuszne.
Instytucje publiczne liczą na bezbłędne działanie systemu doręczeń elektronicznych. Ale stuprocentowa sprawność systemu nie jest niemożliwa. Dlatego ustawodawca szczegółowo uregulował kwestie:
1) jak rozpoznać, kiedy usługa e-Doręczenia nie została wykonana,
2) jakie odszkodowanie może otrzymać gmina za niedoręczenie decyzji administracyjnej,
3) jak złożyć reklamację i odwołanie.
Za co odpowiada Poczta Polska
Operatorem wyznaczonym do obsługi e-Doręczeń przesyłek samorządowych jest Poczta Polska. Jej odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (dalej: PURDE) lub publicznej usługi hybrydowej (dalej: PUH) regulują przepisy Kodeksu cywilnego (chyba że odmienne zasady wprowadza ustawa o doręczeniach elektronicznych; dalej: u.d.e.). Najpierw zatem sięgamy do art. 471 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że „dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi”. Następnie szukamy odmiennych norm w przepisach ustawy o doręczeniach elektronicznych (są one zawarte w art. 55 u.d.e.).
