Co musi wiedzieć biuro rachunkowe, aby naliczać opłaty za korzystanie ze środowiska
Problem: Nowy klient biura poprosił o przejęcie rozliczeń z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, głównie za używanie samochodów służbowych. Jesteśmy zainteresowani prowadzeniem takich rozliczeń za określoną stawkę. Jakie informacje powinien on przekazać, aby można było naliczyć należne kwoty?
Odpowiedź: Klient musi przekazać szczegółowe dane identyfikacyjne, informacje o pojazdach, rodzaju i ilości zużywanego paliwa, okresie eksploatacji oraz – jeśli występują – o innych źródłach emisji zanieczyszczeń, poborze wody, odprowadzaniu ścieków czy gospodarce odpadami.
Uzasadnienie: Opłaty za korzystanie ze środowiska ustala się i wnosi do właściwego urzędu marszałkowskiego m.in. za:
- emisję zanieczyszczeń do powietrza,
- pobór wód,
- wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
- składowanie odpadów.
W przypadku eksploatacji samochodów służbowych obowiązek ten najczęściej dotyczy emisji spalin. Aby biuro rachunkowe mogło obliczyć należne opłaty, klient powinien przekazać co najmniej m.in.: dane o pojazdach (marka, numer rejestracyjny, typ silnika), rodzaj paliwa i ilość paliwa zużytego w okresie rozliczeniowym, okres eksploatacji pojazdów.
