Zmiany w ustawie o Funduszu Dróg Samorządowych
Dnia 20 listopada 2020 r. przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu ustawę o zmianie ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych oraz niektórych innych ustaw. Ma ona wejść w życie już 7 dni od ogłoszenia. Zmiana ustawy przewiduje możliwość dofinansowania budowy obwodnic w ciągach dróg wojewódzkich oraz zadań miejskich (budowy, przebudowy lub remontu dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych). Są to zmiany niewątpliwie korzystne dla jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z nowelizacją samorządy mogą bowiem korzystać z dofinansowań na nowe grupy zadań drogowych.
Zmiana nazwy funduszu
Pierwsza zmiana w ustawie dotyczy nowej nazwy funduszu. Po nowelizacji Fundusz Dróg Samorządowych będzie Rządowym Funduszem Rozwoju Dróg. Wiąże się to z priorytetami rządu w tym zakresie, jakimi są obecnie - zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz rozwój dróg. Nowa nazwa bardziej odzwierciedla główne cele działalności funduszu.
Definicja obwodnicy
Następnie dodaje się definicję obwodnicy jako drogi omijającej miejscowość lub teren zwartej zabudowy miejscowości, planowanej do realizacji w większości w nowym przebiegu i mającej na celu wyprowadzenie części ruchu pojazdów z tej miejscowości. Ustawowa definicja ma na celu zapobieganie wątpliwościom interpretacyjnym.
Zadania obwodnicowe i zadania miejskie
W art. 4 ust. 1 traktującym o tym, na czym polegają zadania, na które fundusz gromadzi środki finansowe, dodaje się pkt 2a i 2b, a mianowicie:
- budowę obwodnic lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich (zadania obwodnicowe),
- budowę, przebudowę lub remont dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych, zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa (zadania miejskie).
Do katalogu zadań, na jakie przeznaczane są środki funduszu (art. 7 ust.1), dodaje się pkt 2a i 2b, czyli dofinansowanie zadań obwodnicowych i dofinansowanie zadań miejskich. Jest to główny cel nowelizacji ustawy. Warto podkreślić, że dofinansowanie obejmuje samą realizację inwestycji - jak w przypadku zadań gminnych, powiatowych i mostowych. Samorządy nie mogą więc wnosić o finansowanie ze środków funduszu także kosztów przygotowania zadania.
