Opinia nadzoru pedagogicznego – czy i w jakich warunkach może być negatywna
Nadzorczy charakter działania kuratora oświaty jest w ostatnim czasie tematem budzącym wiele kontrowersji, szczególnie w warunkach podejmowanych przez resort edukacji prób rozszerzenia jego wpływu na działania organu prowadzącego. Opinia kuratora oświaty stanowi swoisty środek nadzoru nad działaniami samorządu, ale w ograniczonym zakresie. Kurator nie posiada kompetencji do oceny racjonalności działania organów samorządowych, a już na pewno nie może kwestionować opłacalności tych działań. Zatem w jakim zakresie kurator oświaty może działać, aby nie przekroczyć ustawowych uprawnień nadzorczych?
Opinia kuratora oświaty jest środkiem nadzoru nad działalnością jednostki samorządu terytorialnego przewidzianym w art. 89 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), analogicznie w art. 77b ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (dalej: u.s.p.). Są to zatem środki nadzoru, których podstawowe ramy prawne określa art. 171 ust. 1 Konstytucji RP.
