Odsetki od dotacji przedmiotowej otrzymanej z budżetu jst
Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym. Mamy jeden rachunek bankowy, na którym gromadzimy środki z przychodów własnych i z dotacji przedmiotowej z budżetu powiatu. Odsetki od środków własnych, z wyłączeniem dotacji, stanowią przychody zakładu budżetowego. Bank przypisuje co miesiąc odsetki jedną kwotą i nie jesteśmy w stanie wyliczyć, jaka część dotyczy środków własnych, a jaka dotacji. Czy odsetki w całości mogą stanowić przychód zakładu budżetowego, czy należy odprowadzać je do budżetu powiatu?
Hanna Barańska
Odsetki od dotacji przedmiotowej przekazanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na dofinansowanie dotowanego zadania realizowanego przez zakład budżetowy nie mogą stanowić przychodu tej jednostki organizacyjnej.
Zakładem budżetowym jest jednostka sektora finansów publicznych, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania oraz pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych. Zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu dotacje przedmiotowe kalkulowane według stawek jednostkowych. Dotacje definiowane są jako wydatki z budżetu podlegające szczególnym zasadom rozliczania. Jednocześnie z orzecznictwa administracyjnego do obowiązujących przepisów prawa wynika, że dotacje przedmiotowe nie powinny służyć wyrównywaniu poziomu przychodów i wydatków jednostki będącej beneficjentem dotacji, albowiem wówczas - stanowiąc formę niedozwolonego zasilania finansowego samorządowych jednostek organizacyjnych - utraciłyby swój przedmiotowy charakter. Jednocześnie uzasadnieniem dotowania przedmiotowego jest założenie, że cena usługi komunalnej lub socjalnej nie kompensuje kosztów jej wytworzenia. Stąd część kosztów tych usług jest pokrywana dopłatami z budżetu, a dotacje przedmiotowe przekazywane są samorządowym zakładom budżetowym przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego w wysokości odpowiedniej do stopnia realizacji finansowanych zadań. Zarząd jednostki samorządu terytorialnego określa również szczegółowość rozliczenia środków finansowych, która - oprócz wskazania określonych zadań - może również regulować przyjęty do rozliczenia czasokres ich wykorzystania (np. miesiąc, kwartał lub rok).
