Komentarz do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - art. 6r
Komentarz do zmian od 6 września 2019 r.
Wprowadzony nowelizacją art. 6r ust. 1ab zobowiązuje gminę do przechowywania środków pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na wyodrębnionym rachunku bankowym. Taki sam obowiązek spoczywa na związku międzygminnym. Wydaje się, że dla transparentności wydatków zmiana, choć techniczna to jednak pozytywna. Z drugiej jednak strony generująca koszty prowadzenia rachunku bankowego.
Dodany nowelizacją art. 6 r ust. 2aa u.c.p.g. daje możliwość przeznaczania pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na koszty utworzenia i utrzymania punktów napraw i ponownego użycia produktów lub części produktów nie będących odpadami.
Przepis dodano w celu umożliwienia wydłużenia cyklu życia produktu, zapobiegania powstawania odpadów komunalnych oraz w myśl zasady gospodarki o obiegu zamkniętym.
W art. 6 r ust. 2c u.c.p.g. ustawodawca optymistycznie założył, że środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą być nie wykorzystane w danym roku budżetowym. W związku z tym, zmienił art. 6 r ust. 2 c u.c.p.g. i upoważnił gminę do zasilenia budżetu gminy środkami pochodzącymi z tych opłat. Warunkiem jest przeznaczenie tych środków na pokrycie kosztów funkcjonowania gminnego systemu gospodarowania odpadami w tym min. na utworzenie i utrzymanie punktów napraw, na wyposażenie nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych a także pokrycie kosztów usunięcia odpadów komunalnych z miejsc do tego nieprzeznaczonych. W żadnym wypadku ze środków pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie może być finansowana żadna inna, niezwiązana z gospodarką odpadami, działalność nawet o szczytnym celu.
