Komentarz do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - art. 9x
Komentarz od 6 września 2019 r.
Ustawa zmieniająca rozszerza zakres odpowiedzialności przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości poprzez dodanie do art. 9x u.c.p.g. pkt 1a). Zgodnie z nim przedsiębiorca, który złożył wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, niezgodny ze stanem faktycznym albo złożył niezgodne z prawdą oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości – podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł. W ten sposób ustawodawca wprowadził odpowiedzialność administracyjno-karną za podawanie nieprawdy przez przedsiębiorcę zarówno we wniosku jak i oświadczeniu.
W ocenie komentujących, takie zmiany mają zniechęcić do praktyk prowadzących do naruszenia zasad uczciwej konkurencji w przetargach na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
Ustawodawca zmienił również art. 9x pkt 3 u.c.p.g. Jest to zmiana podyktowana usunięciem z ustawy o odpadach definicji odpadów zielonych oraz zastąpieniu RIPOK-ów instalacjami komunalnymi. Wysokość kar pieniężnych nie uległa zmianie i wynoszą one od 500 zł do 2000 zł za pierwszy ujawniony przypadek nieprzekazania odebranych od właścicieli nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do instalacji komunalnej.
Komentarz do 5 września 2019 r.
1
Ustawodawca w rozdziale 4d u.c.p.g. "Kary pieniężne" ustanawia szczególny rodzaj odpowiedzialności prawnej określany mianem odpowiedzialności administracyjno-karnej. Jaki charakter ma ta odpowiedzialność? Z jednej strony, jest odpowiedzialnością karną, a z drugiej strony - administracyjną. O jej karnym charakterze świadczy terminologia użyta przez ustawodawcę, który posługuje się wyrażeniem "kara". Natomiast o administracyjnym charakterze odpowiedzialności decyduje tryb wymierzania kary w drodze decyzji administracyjnej.
