Wyrok SN z dnia 23 lipca 2025 r., sygn. I PSKP 22/25
Funkcjonariuszowi Służby Celnej, który na podstawie art. 165 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej stał się funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej pełniącym służbę w jednostkach Krajowej Administracji Skarbowej, a następnie przyjął propozycję zatrudnienia, o której mowa w art. 165 ust. 7 tej ustawy, określającą warunki zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w wyniku czego stał się pracownikiem zatrudnionym w Krajowej Administracji Skarbowej (art. 171 ust. 1 ustawy pw.KAS), przysługuje - w związku z zakończeniem stosunku służbowego - prawo do odprawy pieniężnej na podstawie art. 163 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej w związku ze stosowanym odpowiednio art. 170 ust. 1, 3 i 4 ustawy pw.KAS. Przyjęcie propozycji zatrudnienia pracowniczego skutkuje wygaśnięciem stosunku służbowego i stanowi zwolnienie ze służby w rozumieniu przepisów o odprawie, gdyż funkcjonariusz traci status członka służby celno-skarbowej oraz związane z nim uprawnienia, a wykładnia prokonstytucyjna przepisów w oparciu o zasadę równości wobec prawa (art. 32 i art. 64 ust. 2 Konstytucji RP) uzasadnia przyznanie odprawy jako kompensaty za utratę szczególnych warunków służby w formacji mundurowej.
Teza AI
Istota problemu
Zasadniczy problem prawny w niniejszej sprawie dotyczył ustalenia, czy funkcjonariuszowi Służby Celnej, który na mocy art. 165 ust. 3 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej stał się funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej, a następnie przyjął propozycję zatrudnienia na podstawie umowy o pracę (art. 165 ust. 7 tej ustawy), w związku z czym jego stosunek służbowy wygasł i został zastąpiony stosunkiem pracy, przysługuje prawo do odprawy pieniężnej z tytułu zakończenia służby na podstawie art. 163 ust. 4 ustawy o Służbie Celnej w związku z art. 170 ust. 1, 3 i 4 ustawy pw.KAS.
Kwestia sporna sprowadzała się do rozstrzygnięcia, czy tzw. „ucywilnienie" stosunku służbowego funkcjonariusza w wyniku reformy administracji celno-skarbowej stanowi zwolnienie ze służby uzasadniające wypłatę odprawy, czy też zmiana formy zatrudnienia na umowę o pracę wyłącza prawo do tego świadczenia.
