Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 czerwca 2024 r., sygn. IV SA/Wa 315/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Aleksandra Westra, Sędziowie sędzia WSA Kaja Angerman, asesor WSA Aneta Żak (spr.), Protokolant ref. staż. Sylwia Replińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi Z.M. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 29 listopada 2023 r. znak DKO-WOP.401.209.2023.kb w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz skarżącego Z.M. kwotę 15 149 (piętnaście tysięcy sto czterdzieści dziewięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 29 listopada 2023 r. znak: DKO-WOP.401.209.2023.kb Główny Inspektor Ochrony Środowiska (dalej: GIOŚ), na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2023 r. poz. 775 z późn. zm.), dalej: k.p.a., w związku z art. 194 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.), dalej: u.o., utrzymał w mocy decyzję L. Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z [...] marca 2020 r., znak: [...], wymierzającą Z. M. prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą [...], ul. O. [...], [...], administracyjną karę pieniężną w wysokości 433.154,00 (słownie: czterysta trzydzieści trzy tysiące sto pięćdziesiąt cztery) złotych za prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów bez wymaganego zezwolenia przy ul. K. [...], [...] Z., na działce o nr ewid. [...] obręb geodezyjny Z. gm. Z., o którym mowa w art. 41 ust. 1 u.o.
Decyzja ta została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym tej sprawy.
L. WIOŚ od 13 sierpnia 2019 r. do 4 grudnia 2019 r. przeprowadził problemową, pozaplanową, interwencyjną kontrolę działalności Z. M. prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą [...] (dalej jako: skarżąca), ul. O. [...], [...] Z., prowadzoną przy ul. K. [...], [...] Z., na ww. działce o nr ewid. [...]. W trakcie przeprowadzonej w dniu 13 sierpnia 2019 r. wizji lokalnej stwierdzono zbieranie przez skarżącą odpadów w postaci: 1) złomu oraz 2) pojazdów wycofanych z eksploatacji - ok. 200 sztuk, na okoliczność czego sporządzono protokół nr [...] wraz z dokumentacją fotograficzną, podpisany przez skarżącą. Kontrolujący ustalił, że punkt zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz punkt skupu złomu był prowadzony przez męża Z. M. – L. M., zmarłego w dniu 10 kwietnia 2018 r., któremu decyzją z [...] kwietnia 2016 r., znak: [...], Starosta K. udzielił zezwolenia na zbieranie odpadów, w tym zezwolenia dla punktu zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji dla podmiotu [...], ul. O. [...], [...] Z., miejsce prowadzenia działalności: ul. K. [...], [...] Z., na działce o nr ewid. [...], obręb geodezyjny Z.. Termin ważności pozwolenia: do 31 stycznia 2025 r.
