Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 12 września 2024 r., sygn. II SA/Sz 268/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz Sędziowie Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj (spr.), Asesor WSA Krzysztof Szydłowski Protokolant starszy inspektor sądowy Alicja Poznańska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 12 września 2024 r. sprawy ze skargi T. B. na decyzję Dowódcy Jednostki Wojskowej z dnia 9 lutego 2024 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia z zawodowej służby wojskowej oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Rozkazem personalnym nr 72 Dowódca [...] Pułku [...]i w S. zwolnił z dniem 31 grudnia 2023 r. z zawodowej służby wojskowej i przeniósł do rezerwy starszego szeregowego T. B. (dalej przywoływany jako: "Skarżący", "szeregowy", "żołnierz"). Powodem zwolnienia było otrzymanie dostatecznej ogólnej oceny w opinii służbowej. Rozkaz personalny został wydany na podstawie art. 196 ust. 1 pkt 3, art. 228 ust. 1 pkt 4 i art. 229 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wykonawczego.
Z uzasadnienia rozkazu personalnego wynika, że Skarżący został zwolniony z zawodowej służby wojskowej na podstawie art. 228 ust. 1 pkt 4 ustawy o obronie ojczyzny na skutek otrzymania dostatecznej oceny ogólnej w opinii służbowej. Z art. 127 ustawy wynika, że żołnierz podlega opiniowaniu służbowemu, którego celem jest m. in. ocena wykonywania przez żołnierza zawodowego obowiązków służbowych i stanowi podstawę do określenia dalszego przebiegu jego służby. W opinii służbowej przełożony ocenia wywiązywanie się żołnierza zawodowego z poszczególnych obowiązków służbowych na zajmowanym stanowisku służbowym oraz jego cechy osobowe. Konsekwencją otrzymania dostatecznej ogólnej oceny w opinii służbowej jest zastosowanie przez uprawniony organ mechanizmu fakultatywnego zwolnienia z zawodowej służby wojskowej, o którym mowa w art. 228 ust. 1 pkt 4 ustawy. Postępowanie dowodowe w niniejszej sprawie sprowadzało się do istnienia lub nieistnienia wskazanej przesłanki fakultatywnego zwolnienia. W sprawie bezspornym było otrzymanie przez Skarżącego oceny dostatecznej z ostatniego opiniowania służbowego zakończonego opinią w dniu 10 października 2023 r., doręczony żołnierzowi w dniu 26 września 2023 r., od której nie złożył odwołania w terminie określonym przepisami. Z opinii przełożonego wynika, że Skarżący we wskazanym okresie ostatniego opiniowania służbowego dał się poznać jako żołnierz całkowicie niezdyscyplinowany, za co został ukarany naganą. Żołnierz nie potrafi pracować w zespole, oraz niejednokrotnie nie wywiązywał się postawionych zadań, o powierzone mu mienie nie dbał i go nie szanował. Szeregowy nie dbał o kulturę osobistą, a jego niedostateczna dbałość o higienę osobistą przekładała się na niewłaściwy wygląd zewnętrzny. W sytuacjach stresowych nie radził sobie emocjonalnie, co skutkowało wybuchami złości oraz używaniem wulgarnych i obraźliwych słów wobec kolegów oraz przełożonego. Na dzień wydania rozkazu personalnego szeregowy nie wykonywał obowiązków ze względu na zawieszenie w czynnościach służbowych w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa dotyczącego posiadania, rozpowszechniania oraz uprawy środków odurzających. Zawiadomieniem z dnia 24 października 2023 r. poinformowano Skarżącego o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej w związku z otrzymaniem dostatecznej ogólnej oceny w opinii służbowej oraz o tym, że może składać wnioski i zastrzeżenia, a także wypowiedzieć się co do zebranych dowodów oraz zgłoszonych żądań, w terminie 7 dni. Zainteresowany w zakreślonym terminie nie skorzystał z przysługujących mu uprawnień.
