Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 listopada 2025 r., sygn. II SA/Gl 873/25
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędzia WSA Artur Żurawik (spr.), , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 14 listopada 2025 r. sprawy ze skargi F. sp. z o. o. sp.k. w C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia 27 maja 2025 r. nr SKO.4203.6.2025 w przedmiocie wygaśnięcia pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty K. z dnia 8 kwietnia 2025 r. nr [...], 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie na rzecz strony skarżącej 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Starosta K. (dalej jako: organ I instancji), decyzją z dnia 8 kwietnia 2025 r., znak: [...], działając w oparciu o art. 104 i in. ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 572 ze zm. – dalej jako "k.p.a.") oraz na podstawie art. 193 ust. 1 pkt 2, 4, 5 i ust. 3, art. 181 ust. 1 pkt 2, art. 183 ust. 1 i 2, art. 199, art. 220 ust. 1, art. 378 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. 2025 r., poz. 647 ze zm. – dalej: p.o.ś.), stwierdził z urzędu wygaśnięcie pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, udzielonego decyzją Starosty K. z dnia 23 września 2020 r., znak: [...], dla prowadzącego instalację F. sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w C. (dalej: strona, skarżąca, spółka).
W uzasadnieniu wskazano m. in., że ustalenia kontroli Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicach wskazują, że podmiotem prowadzącym instalację objętą pozwoleniem na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, udzielonym decyzją Starosty K. dla F. jest faktycznie O. [...] sp. z o.o. sp. k., która eksploatuje ją w oparciu o umowę dzierżawy z dnia 27 lutego 2009 r., zawartą z J. T. oraz w oparciu o umowę o współpracy z 2020 r., zawartą z F. sp. z o.o. sp. k. Organ wystosował pismo do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego z prośbą o informację dot. opłat wnoszonych przez F. za korzystanie ze środowiska, o których mowa w art. 273 p.o.ś. oraz o określenie okresu, za jaki powyższe opłaty zostały wniesione. W odpowiedzi na powyższe pismo w dniu 3 stycznia 2025 r. wpłynęła odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego, iż ww. podmiot składał wykazy, o których mowa w art. 286 ust. 1 p.o.ś., tj. wykaz zawierający zbiorcze zestawienie informacji o zakresie korzystania ze środowiska, o wysokości należnych opłat oraz dane o zakresie korzystania ze środowiska. Uiszczał przedmiotowe opłaty za okres 2021 – 2023. Analiza treści umowy o współpracy z dnia 1 lipca 2020 r. dowodzi, iż podmiotem, który prowadzi działalność polegającą na przetwarzaniu odpadów jest O. [...]. F. prowadzi natomiast działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży odlewów żeliwnych. Organ podkreślił, że umowa o współpracy z dnia 1 lipca 2020 r. została zawarta później niż umowa dzierżawy z dnia 26 maja 2020 r. Ta później zawarta umowa stawia F. w roli podmiotu zajmującego się wyłącznie sprzedażą odlewów żeliwnych, nieprowadzącego działalności polegającej na przetwarzaniu odpadów. Eksploatacja instalacji odbywa się przez O. [...], nie zaś przez F. sp. z o.o. sp. k. F. nie jest podmiotem prowadzącym instalację w rozumieniu art. 193 ust. 1 pkt 2 p.o.ś., a zatem pozwolenie to stało się bezprzedmiotowe i realizują się przesłanki do jego wygaśnięcia, określone w art. 193 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Okoliczności te potwierdza w sposób jednoznaczny kontrola dokonana przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Częstochowie w okresie od 26 stycznia 2023 r. do 28 marca 2023 r. Protokoły kontroli sporządzone przez uprawniony organ ochrony środowiska stanowią dokumenty urzędowe, sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy i zgodnie z art. 76 k.p.a. stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Nie zmienia tej oceny również okoliczność, że F. składała wykazy, o których mowa w art. 286 ust. 1 p.o.ś., tj. wykaz zawierający zbiorcze zestawienie informacji o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat oraz wykaz zawierający wykorzystane do ustalenia wysokości opłat informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz uiszczała przedmiotowe opłaty za okres 2021 r. – 2023 r. Składanie zbiorczego zestawienia i uiszczanie opłat za korzystanie ze środowiska jest konsekwencją posiadania przez podmiot pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza udzielonego decyzją Starosty K. z dnia 23 września 2020 r. Samo uiszczanie opłat za korzystanie ze środowiska nie czyni jednak automatycznie z F. podmiotu, który faktycznie eksploatuje instalację do wytopu żeliwa, gdyż podmiotem, który faktycznie tą instalację eksploatuje jest O. [...].
