Procedura wdrożenia kart płatniczych w JST
Wdrażanie systemu płatności dokonywanych za pomocą kart płatniczych (czyli płatności bezgotówkowych) w jednostce samorządu terytorialnego (względnie w jej jednostkach zależnych) jest z natury rzeczy procesem złożonym, wymagającym strategicznego podejścia i zachowania określonych etapów działania. W tekście szczegółowo omówimy wszystkie etapy, które należy przejść, aby wdrożyć w JST system kart płatniczych.
Wśród etapów, które należy przejść, aby wdrożyć system kart płatniczych w jednostce samorządu terytorialnego oraz w jednostkach zależnych, należy wyróżnić pewne zasadnicze, do których można zaliczyć:
ETAP 1.
Zweryfikowanie potrzeb jednostki samorządu terytorialnego (i jej jednostek zależnych) pod względem zakresu usług świadczonych z użyciem kart płatniczych;
ETAP 2.
Zabezpieczenie środków finansowych w budżecie jednostki na realizację umowy z bankiem/podwykonawcą usług (w sytuacji gdy uruchomienie płatności wymaga zaangażowania finansowego jednostki);
ETAP 3.
Podjęcie przez stosowne organy jednostki samorządowej uchwał/zarządzeń;
ETAP 4.
Przeprowadzenie procedury zamówieniowej (zamówienia publiczne - w przypadku gdy system płatności ma stanowić element bankowej obsługi budżetu danej jednostki), w tym podpisanie umowy z bankiem i partnerem/podwykonawcą usług lub przystąpienie do Programu Polska Bezgotówkowa;
ETAP 5.
Wprowadzenie wewnętrznych rozwiązań i instrukcji przyjmowania wpłat bezgotówkowych.
Każdy z tych etapów wymaga odrębnej oceny, w tym także pod względem prawnym. Każdy z etapów charakteryzuje się również specyficznymi cechami. Warto także dodać, że większość z tych etapów z pewnością może być weryfikowanych przez organy nadzoru nad gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego, czyli przez regionalne izby obrachunkowe.
Warto więc, na pewnym stopniu ogólności, poddać analizie każdy z tych etapów.
