Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 22 kwietnia 2025 r., sygn. WA.0220.23.2025
W związku z wnioskiem z dnia 28 marca 2025 r., w którym sformułowano zapytanie Czy „zasady określone w przepisach o zamówieniach publicznych”, na które wskazuje zapis art. 264 ust. 1 ustawy o finansach publicznych należy stosować do wyboru banku wykonującego bankową obsługę budżetu Miasta Kalisza, gdy wartość zamówienia oszacowano poniżej progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych?, Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu wyjaśnia, co następuje.
Zgodnie z art. 264 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.) bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych. Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), zwanej dalej również „p.z.p.”, przepisy ustawy stosuje się do udzielania zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130 000 złotych, przez zamawiających publicznych. z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 p.z.p., należy wywieść, że przepisów ustawy p.z.p. nie stosuje się do zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów, których wartość jest mniejsza od kwoty 130 000 złotych, przez zamawiających publicznych.
