Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [90 z 966]

Wyrok NSA z dnia 5 grudnia 2023 r., sygn. I GSK 654/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Michał Kowalski Sędzia NSA Bogdan Fischer Sędzia del. WSA Jacek Boratyn (spr.) Protokolant Katarzyna Domańska po rozpoznaniu w dniu 5 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 27 stycznia 2021 r. sygn. akt III SA/Gl 618/20 w sprawie ze skargi Gminy O. na decyzję Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 28 lipca 2020 r. nr 1929/FR/2020 w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy O. na rzecz Zarządu Województwa Śląskiego 5400 (pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: WSA w Gliwicach), wyrokiem z 27 stycznia 2021 r., sygn. III SA/Gl 618/20, po rozpoznaniu skargi Gminy O. (dalej zwanej skarżącą, skarżącą kasacyjnie lub gminą) na decyzję Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 28 lipca 2020 r., nr 1929/FR/2020, w przedmiocie zwrotu dofinansowania przyznanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, oddalił przedmiotową skargę.

Skargę kasacyjną od wyroku WSA w Gliwicach wniosła gmina, zaskarżając go w całości.

Przedmiotowemu wyrokowi, na podstawie art. 174 pkt 1 i pkt 2 P.p.s.a. (ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.) zarzuciła:

1. naruszenie prawa materialnego (art.174 pkt 1 P.p.s.a.), tj.:

a) art. 207 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm., dalej: u.f.p.) poprzez błędną wykładnię i przyjęcie, że do uznania, iż środki zostały wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 u.f.p. wystarcza wykazanie zwiększenia wskaźnika pomocy de minimis w projekcie w stosunku do ww. wskaźnika wskazanego we wniosku o dofinansowanie, a ,,fakt osiągnięcia rezultatu w postaci wykonania termomodernizacji nie jest wystarczający do stwierdzenia wykorzystania środków zgodnie z zasadami programu'' (uzasadnienie wyroku, str. 18 akapit trzeci od góry), podczas gdy brak możliwości zmiany wskaźnika pomocy de minimis nie wynika z żadnej z procedur, o których mowa w art. 184 u.p.f., a IZ RPO WSL obowiązana jest wykazać, że skutkiem takich uchybień był brak rezultatu, w postaci osiągnięcia celu założonego we wniosku o dofinansowanie projektu, a w konsekwencji poprzez przyjęcie, że środki przeznaczone na realizację projektu pn. ,,Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej w gminie O. - budynki OSP w Z. i P." (dalej: projekt) w oparciu o umowę z dnia 12 |lipca 2017 r. o numerze: UDA-RPSL.04.03.02-24-03C8/1,6-00 wraz z aneksem, w ramach Regionalnego Programu operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zostały przez skarżącą Gminę O. wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa w art 184 u.f.p., podczas gdy do takich naruszeń nie doszło, a Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem operacyjnym Województwa Śląskiego – Zarząd Województwa Śląskiego (dalej: IZ RPO) pismem z dnia 11 lipca 2019 r. o sygn. FR-RKP1.433.245.1.201B.KK zaakceptowała nowy wskaźnik pomocy de minimis w projekcie,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00