Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [192 z 966]

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 marca 2024 r., sygn. I SA/Kr 1151/23

|Sygn. akt I SA/Kr 1151/23 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 26 marca 2024 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: Sędzia WSA Waldemar Michaldo (spr.), Sędziowie: Sędzia WSA Wiesław Kuśnierz, Sędzia WSA Jarosław Wiśniewski, , Protokolant: Referent Marcin Mastej, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 marca 2024 r., sprawy ze skargi J.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 29 września 2023 r. nr SKO.Pod/4140/509/2023 w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2023 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz strony skarżącej kwotę 100 (słownie: sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 16 stycznia 2023 r. nr PO.3123.119.2023 Burmistrz Miasta C. ustalił J.S. łączne zobowiązanie pieniężne na rok 2023 w kwocie 392 zł, na które to zobowiązanie składał się podatek od nieruchomości (136 zł), podatek rolny (31,36 zł) oraz podatek leśny (224,64 zł). Z uzasadnienia decyzji wynikało, że opodatkowaniu podlegały należące do podatnika działki: nr [...] o powierzchni 0,0505 ha, obejmująca grunty orne (RV) oraz nr [...] o powierzchni 3,4052 ha, obejmująca grunty orne (RIVb) o powierzchni 0,2117 ha, las (LSIV) o powierzchni 3,1595 ha oraz drogę (dr) o powierzchni 0,0340 ha.

W odwołaniu od powyższej decyzji Burmistrza Miasta C. J.S. zakwestionował wysokość podatku od nieruchomości, podnosząc, że działka nr [...] według ksiąg wieczystych, aktów notarialnych i map katastralnych ma powierzchnię 1,0769 ha i nie ma na niej usytuowanej budowli ani drogi.

Decyzją z dnia 29 września 2023 r. nr SKO.Pod./4140/509/2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta C. z dnia 16 stycznia 2023 r. nr PO.3123.119.2023. W uzasadnieniu swojej decyzji organ II instancji przytoczył treść art. 2 ust. 1, ust. 2, art. 6 ust. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, art. 1, art. 4 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, art. 1, art. 3 i art. 4 ust. 1 ustawy o podatku leśnym, a także art. 21 ust. 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne podnosząc, że do wymiaru ww. podatków kluczowe są dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków. Organ II instancji stwierdził, że opiera się na ustaleniach dokonanych przez organ I instancji, a wydana decyzja opiera się na stanie faktycznym, wynikającym z informacji z rejestru gruntów. Odnosząc się do treści odwołania i podnoszonych w nim zarzutów Kolegium podkreśliło, że zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych organy podatkowe ustalające wysokość zobowiązania w podatku rolnym nie są uprawnione do przyjęcia innej podstawy wymiaru podatku niż dane wskazane w ewidencji gruntów, gdyż nie mogą dokonywać samodzielnych ustaleń, co do przeznaczenia gruntu, jego powierzchni i klasyfikacji. Zdaniem Kolegium, przepisy prawne nie pozostawiają wątpliwości, iż wiążąca dla organów podatkowych jest klasyfikacja gruntów wynikająca z wyżej wskazanej ewidencji i dopóki zapis w przedmiocie klasyfikacji nie zostanie zmieniony organy podatkowe muszą orzekać zgodnie z tym zapisem. Kolegium uznało zatem, że przedstawione przez odwołującego okoliczności nie pozwalają na zakwestionowanie danych w ewidencji gruntów i budynków i nie wpływają na sposób opodatkowania posiadanych przez niego nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00