Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [531 z 1011]

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 27 marca 2024 r., sygn. I SA/Gd 1045/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Irena Wesołowska, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Przasnyski, Sędzia NSA Elżbieta Rischka (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Sylwia Górny, , po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 27 marca 2024 r. sprawy ze skargi J. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku z dnia 24 maja 2023 r. nr SKO.463.19.2022 w przedmiocie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 6 maja 2021 r. Wójt Gminy (dalej jako Wójt lub organ pierwszej instancji) wezwał J. Z. (dalej: strona lub Skarżący), do złożenia deklaracji w sprawie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, obowiązującej od 1 lipca 2020 r. W związku z brakiem odpowiedzi na wezwanie, postanowieniem z dnia 2 listopada 2021 r. Wójt wszczął z urzędu postępowanie w sprawie ustalenia stronie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres od 1 lipca 2020 roku.

Decyzją z dnia 22 grudnia 2021 r. Wójt określił stronie wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości położonej w miejscowości M., za okres od 1 lipca 2020 r. do 31 sierpnia 2020 r. w wysokości 405,90 zł/miesiąc oraz od 1 czerwca 2021 r. w wysokości 319,98 zł/miesiąc.

Po rozpatrzeniu wniesionego przez stronę odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Słupsku (dalej jako SKO lub organ odwoławczy), decyzją z dnia 4 lipca 2022 r. utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji.

W uzasadnieniu SKO stwierdziło, że organ pierwszej instancji prawidłowo uznał, że skoro strona zadeklarowała swoje zamieszkiwanie na nieruchomości w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia, to należy przyjąć, że opłata za gospodarowanie odpadami dotyczyć powinna właśnie tych trzech miesięcy. Powyższe skutkuje zaś tym, że całoroczne zużycie wody na nieruchomości powinno dzielić się właśnie przez wskazaną ilość miesięcy zamieszkiwania na przedmiotowej nieruchomości. Organ wskazał następnie, że z poczynionych ustaleń wynika, iż faktyczne zużycie wody za miesiące od 1 lipca 2020 r. do 31 sierpnia 2020 r. wynosiło 135,20 m3, zaś za okres od 1 stycznia 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. 24,7 m3. W rezultacie zasadnie ustalono zużycie roczne sumując wskazane wielkości zużyć, a następnie to zużycie zgodnie z zadeklarowanym okresem zamieszkiwania na nieruchomości, a więc w 2020 r. za 2 miesiące, zaś w 2021 r. za pełne 3 miesiące. Zdaniem SKO, w taki sposób organ pierwszej instancji ustalił, że w okresie od 1 lipca 2020 r. do 31 sierpnia 2020 r. zużycie miesięczne wynosiło 67,65 m3 i tak uzyskaną wielkość zużycia prawidłowo pomnożono następnie przez stawkę opłaty zaczerpniętą z obowiązującej uchwały nr XVI.222.2020 Rady Gminy Ustka z dnia 8 maja 2020 r., stosując jednocześnie zwolnienie z części opłaty w związku z posiadaniem na nieruchomości kompostownika. Analogicznie, uwzględniając jednak zużycie za cały 2020 r. postąpiono w przypadku opłaty za okres od 1 czerwca 2021 r., a więc podzielono zużycie roczne (160 m3) przez ilość miesięcy zamieszkiwania na nieruchomości a następnie wynik pomnożono przez obowiązującą stawkę opłaty (6 zł).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00