Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [21 z 518]

Interpretacja indywidualna z dnia 21 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.132.2024.2.ASZ

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zgłosiła i się zakwalifikowała do projektu nr xxx „(…)”. Projekt jest realizowany przy współudziale dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027. Program polega na zakupie przez Gminę sprzętu ratowniczego oraz organizacji szkoleń specjalistycznych dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w P. i P. (będących częścią krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego).

Celem ogólnym projektu jest zmniejszenie ryzyka oddziaływania negatywnych skutków zmiany klimatu na ludność zamieszkująca Gminę. Realizacja projektu przyczyni się do przygotowania systemu ratowniczo-gaśniczego funkcjonującego na terenie Gminy, do poprawienia walki z następującymi zagrożeniami o szerokim zasięgu i oddziaływaniu zagrażającymi dla ludności, mieniu i środowisku, wynikającymi ze zmian klimatycznych: duże i gigantyczne pożary lasów oraz terenów zielonych pojawiające się w wyniku wzrostu temperatury, zmniejszenie opadów i wzrostu wietrzności w okresach letnich; duże podtopienia i powodzenie pojawiające się w wyniku wzrostu temperatury i wzrostu opadów zimą, wiosną i jesienią; wypadki na wodzie w wyniku wzrostu wietrzności w okresie letnim; skażenia wód w wyniku wypadków drogowych z udziałem cystern; osuwiska ziemi w wyniku temperatury, wietrzności w okresie letnim lub wystąpienia deszczy nawalnych. Odpowiednio przygotowane jednostki Ochotniczej Staży Pożarnej działające na terenie Gminy w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego pozwolą na szybkie i skuteczne ograniczenia zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych, co wpłynie na zmniejszenie ryzyka negatywnych skutków zmian klimatu.

Głównym celem szczegółowym projektu jest zwiększenie zdolności operacyjnych jednostek Ochotniczej Staży Pożarnej w P. i P. działających w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego do podejmowania akcji związanych z usuwaniem zagrożeń powodowanych zmianami klimatu. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe dzięki zrealizowaniu celów cząstkowych na poziomie produktu i rezultatu. Celami cząstkowymi projektu na poziomie produktu są:

1)wzrost w 2025 r. nakładów na poprawę przygotowania jednostek OSP P. i OSP P. do reagowania na klęski żywiołowe (niekontrolowane pożary, podtopienia, powodzie, osuwiska ziemi, silne wiatry) o wartości xxx zł,

2)wzrost w 2025 r. nakładów na poprawę przygotowania jednostek OSP P. i OSP P. do ograniczenia ryzyk związanych ze skażeniem wód w wyniku wypadków cystern przewożących substancje niebezpieczne o wartości xxx zł,

3)wzrost w 2025 r. ilości jednostek OSP doposażonych w zakresie prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof o 2 szt.,

4)wzrost w 2025 r. ilości samochodów ratowniczych stanowiących wyposażenie jednostki OSP P. służących do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof o 2 szt.,

5)zabezpieczenie w 2025 r. terenu Gminy o pow. Xxx ha środkami ochrony przed niekontrolowanymi pożarami,

6)wzrost w 2025 r. ilości sprzętu ratowniczego stanowiącego wyposażenie jednostek OSP P. i OSP P. służącego do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków katastrof oraz klęsk żywiołowych o 10 szt.,

7)wzrost w 2025 r. ilości przeprowadzonych szkoleń strażaków ochotników z jednostek OSP P. i OSP P. z zakresu prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych o 1 szt.,

8)wzrost w 2025 r. ilości przeprowadzonych szkoleń strażaków ochotników z zakresu obsługi bezzałogowych statków powietrznych podczas prowadzenia działań rozpoznawczych i poszukiwawczo-ratowniczych o 1 szt.

Celami cząstkowymi projektu na poziomie rezultatu są:

1)zabezpieczenie w 2025 r. ludności Gminy w liczbie xx osób środkami ochrony przed niekontrolowanymi pożarami,

2)wzrost w 2025 r. liczby strażaków z jednostek OSP P. i OSP P. przeszkolonych w zakresie prowadzenia działań poszukiwawczo- ratowniczych oraz obsługi bezzałogowych statków powietrznych o 28 osób.

Grupą docelową na poziomie produktu będą jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w P. i P., które zostaną doposażone w sprzęt ratowniczo-gaśniczy, a także które zostaną przeszkolone z zakresu prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych oraz obsługi bezzałogowych statków powietrznych w trakcie prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych. Wydatki jakie są przewidziane w projekcie maja wynieść xxx zł, w tym wkład własny Gminy wyniesie xxx zł, a dofinansowanie w ramach projektu „(…)” wyniesie xxx zł.

Ponoszone wydatki będą dokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Gminy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt. 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. z 2023 r. poz. 40, ze zm.) do zadań własnych Gminy należą m. in. sprawy dotyczące porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Biorąc pod uwagę wyznaczony przepisami zakres zadań Gminy oraz zakres rzeczowy Projektu „(…)”, należy wskazać, że realizacja ww. projektu stanowi realizację zadań własnych Gminy w rozumieniu ww. ustawy.

Grupą docelową na poziomie rezultatów i efektów projektu będzie społeczność Gminy w liczbie xx osób (dane GUS 2023). Potencjał ludnościowy tej jednostki samorządu terytorialnego od lat stale się zwiększa. Jeszcze w roku 2015 w Gminie zamieszkiwało xx osób, zaś w roku 2020 – xx osób. Wpływ na te pozytywne zjawisko mają procesy migracyjne – obszar gminy jest atrakcyjnym miejscem do życia i wypoczynku poza gwarem miasta, lecz w pobliżu lokalnego ośrodka gospodarczego, jakim jest X. Ludność gminy zajmuje się w przeważającej liczbie rolnictwem. Znaczącą gałęzią lokalnej gospodarki jest turystyka. Każdego roku Park Narodowy zlokalizowany w (...) części gminy odwiedza od x do x turystów. Czynnikiem przyciągającym ruch turystyczny jest dostępność naturalnych, czystych i atrakcyjnych krajobrazów xxx. Na terenie Gminy działa ok. xx  przedsiębiorstw. Funkcjonuje tu jedna z (...) w Polsce (…). Występowanie obok siebie silnie skoncentrowanych terytorialnie elementów naturalnych krajobrazu i czynników zagrożeń, które mogą oddziaływać na ludność Gminy oraz osoby ją odwiedzające: pożary, w tym objęcie ogniem rozległych obszarów leśnych i zielonych; powodzie obszarów zamieszkałych, wypoczynkowych i przemysłowych; wypadki na wodzie z udziałem ludności; wypadki transportowe, w tym powodujące skażenie rozległych obszarów zamieszkałych przez lokalną ludność, a także wód i ujęć wody pitnej; osuwiska znacznych mas ziemi.

W uzupełnieniu odpowiedzieli Państwo na zadane przez Organ pytania w następujący sposób:

Na pytanie: „Do jakich kategorii czynności wykorzystują Państwo/będą Państwo (tj. Gmina) wykorzystywali towary i usługi nabyte dla realizacji projektu pn. „(…)”:

-opodatkowanych podatkiem VAT – jeżeli tak, to proszę wskazać jakich,

-zwolnionych od podatku VAT– jeżeli tak to proszę wskazać jakich,

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jeżeli tak to proszę wskazać jakich,

-czy też do różnych kategorii czynności (np. opodatkowanych i zwolnionych, opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu) – jeżeli tak to proszę wskazać jakich?”

Odpowiedzieli Państwo: „Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednak realizując projekt „(…)” Gmina zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt. 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. z 2023 r. poz. 40, ze zm.) będzie wykonywała zadania własne do których należą m.in. sprawy dotyczące porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego. Gmina realizuje zadania na rzecz ochrony ludności, ochrony przeciwpożarowej oraz ratownictwa. OSP P i P. uczestniczyły i będą uczestniczyły w akcjach ratowniczych i usuwaniu skutków katastrof oraz klęsk żywiołowych, gaszenie pożarów, ratownictwo techniczne, w szczególności na drogach, ewakuacja poszkodowanych lub zagrożonych ludzi i zwierząt oraz zagrożonego mienia, oznakowanie i zabezpieczenie miejsc prowadzenia działań ratowniczych.

Gmina po zakończeniu realizacji projektu, a także w trakcie jego trwałości, będzie wykorzystywać inwestycje do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.”

Na pytanie: „Na podstawie jakiej umowy przekażą Państwo na rzecz jednostek OSP P. i OSP P. sprzęt zakupiony w ramach realizacji ww. projektu?”

Odpowiedzieli Państwo: „Zakupiony w ramach ww. projektu sprzęt będzie własnością Gminy, lecz zostanie on przekazany na podstawie umowy użyczenia w bezpłatne używanie dla jednostek OSP P. i OSP P. Gmina zobowiązuje się zapewnić trwałość ww. inwestycji w okresie 5 lat od daty otrzymania płatności końcowej w ramach realizacji projektu.”

Pytanie

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu „(…)”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwaną dalej VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższej przytoczonej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Działania Gminy nie będą się mieściły więc w dyspozycji przytoczonego wyżej art. 5 ustawy o VAT. Gmina nie wykonuje i nie będzie wykonywała w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatku VAT.

W konsekwencji, w ocenie Gminy planowane do poniesienia przez nią wydatki związane z realizacją Projektu nie będą miały związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony.

Ponadto zgodnie z art. 32 ust.1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2024 r., poz. 275), koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości OSP ponoszą podmioty tworzące te jednostki, w tym przypadku Gmina.

Zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie własnością Gminy, lecz zostanie on przekazany na podstawie umowy użyczenia w bezpłatne używanie dla jednostki OSP P. i OSP P. w celu wykonywania pracy związanej z zabezpieczeniem gotowości bojowej OSP. Powyższe stanowisko potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji nr 0112-KDIL1-3.4012.573.2023.1.JŚ z 22 stycznia 2024 r., w którym wskazano, że: „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak Państwo wskazali, zakupiony w ramach projektu sprzęt ,tablice oraz naklejki zostaną przekazane na podstawie umowy użyczenia w bezpłatne używanie dla OSP w (...) oraz OSP w (...) na czas określony, tj. do 31 grudnia 2028 r. w celu wykonywania pracy związanej z zabezpieczeniem gotowości bojowej OSP. Po upływie tego okresu przedmiot użyczenia przejdzie na własność OSP Gmina (...) po zakończeniu realizacji projektu, a także w trakcie jego trwałości, będzie wykorzystywać inwestycję do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT”. W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu nr xx– „(…)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i będą Państwo realizowali projekt pn. „(…)”. Program polega na zakupie przez Gminę sprzętu ratowniczego oraz organizacji szkoleń specjalistycznych dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej w P. i P..

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak Państwo wskazali – po zakończeniu realizacji projektu, a także w trakcie jego trwałości, będą Państwo wykorzystywali inwestycję do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT. Zakupiony w ramach ww. projektu sprzęt będzie Państwa własnością, lecz zostanie przekazany na podstawie umowy użyczenia w bezpłatne używanie dla jednostek OSP P. i P. .

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumenujących zakup towarów i usług związanych z realizacją opisanego projektu.

Podsumowując, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „(…)”.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lubniewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00