Ubezpieczenia gospodarcze w praktyce
Przepisy Kodeksu pracy obarczają pracodawcę odpowiedzialnością za szkody wyrządzone przez jego pracownika osobom trzecim przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych. Jednak po naprawieniu szkody osobie trzeciej pracodawca może dochodzić od swego pracownika, będącego sprawcą tej szkody, zwrotu wypłaconego odszkodowania.
Nasz pracownik podczas prac związanych z naprawą pokrycia dachowego upuścił rolkę papy, która spadając uszkodziła samochód należący do sąsiedniej firmy. Zapłaciliśmy odszkodowanie tej firmie. Chcieliśmy, aby pracownik wyraził zgodę na potrącenie z jego wynagrodzenia tej kwoty, lecz on odmówił. Na jakich zasadach możemy dochodzić od pracownika zwrotu kwoty tego odszkodowania?
Czy zakład ubezpieczeń może dochodzić od sprawcy szkody kwoty wypłaconego odszkodowania?
Zdaniem Ministerstwa Finansów dłużnik nie może dokonać wpłaty w ramach regresu ubezpieczeniowego na rzecz ubezpieczyciela z wykorzystaniem split payment. Jednak MF nie wypowiedziało się już, czy w przypadku dokonania przez dłużnika płatności na rzecz ubezpieczyciela z wykorzystaniem tego mechanizmu ubezpieczyciel będzie na podstawie art. 108a ust. 5 ustawy o VAT solidarnie odpowiadał za niewykonanie
Roszczenie regresowe nazywane jest także roszczeniem zwrotnym, na podstawie którego żąda się zwrotu spełnionego świadczenia. Istotą roszczenia regresowego jest to, że podmiot, który był zobowiązany do spełnienia roszczenia i roszczenie to spełnił, ma prawo domagać się jego zwrotu od innego podmiotu.