Omyłki wykonawców w ramach udziału w postępowaniu
Ubieganie się o udzielenie zamówienia to proces. W ciągu tego procesu po stronie wykonawców mogą zdarzyć się pomyłki i błędy. Niektóre z nich są naprawialne – inne zaś mogą spowodować, że wykonawca nie będzie mógł uczestniczyć w realizacji zamówienia, gdyż zostanie wyeliminowany z procedury zakupowej.
Weryfikując rynek ogłaszanych postępowań, wykonawca – jeżeli zainteresuje go realizacja danego zamówienia – powinien bardzo dobrze zapoznać się z dokumentacją postępowania. Obrazuje ona nie tylko to, czego zamawiający oczekuje w ramach samej umowy i przedmiotu zamówienia, ale wskazane są w niej również zasady udziału w postępowaniu.
Omyłki związane z okresem przed złożeniem oferty
Dokumenty zamówienia to wszystkie dokumenty sporządzone przez zamawiającego lub dokumenty, do których zamawiający się odwołuje (inne niż ogłoszenie), służące do określenia lub opisania warunków zamówienia – w tym specyfikacja warunków zamówienia oraz opis potrzeb i wymagań.
. Jeżeli tak nie jest, gdyż brakuje mu przykładowo wymaganego doświadczenia, trzeba pamiętać tu jeszcze o instytucji wpisanej w art. 118 Pzp. Wykonawca może bowiem, w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji – w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia lub jego części – polegać na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej lub ekonomicznej podmiotów udostępniających zasoby, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków prawnych. Jest to więc możliwość wykazania warunków podmiotowych przy udziale innego podmiotu. Wiąże się ona z koniecznością złożenia odpowiednich dokumentów, jednak prawidłowe korzystanie z tej instytucji otwiera drogę do realizacji zamówienia dla wykonawcy, który sam nie dałby rady wziąć udziału w postępowaniu.
