Wyrok NSA z 23 października 1997 r., sygn. I SA/Kr 95/97
W dotychczasowej praktyce wojskowych biur emerytalnych, Biura Emerytalnego Służby Więziennej oraz Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji utrwaliło się przekonanie, że decyzje administracyjne o wysokości świadczenia emerytalnego bądź jego zmiany mogą być doręczane bez pisemnego pokwitowania przez osoby upoważnione do ich odbioru.
Podstawowym uprawnieniem obywateli w demokratycznych państwach jest możliwość podważania rozstrzygnięć kreujących ich prawa i obowiązki. Współczesna administracja publiczna pełni rozmaite funkcje - m.in. orzeka w indywidualnych sprawach. Artykuł 78 Konstytucji RP stanowi, iż każda ze stron ma prawo do zaskarżania orzeczeń i decyzji wydanych w I instancji. Do końca grudnia 2003 r. polskie sądownictwo
Przyznanie jednostce samorządu terytorialnego właściwości do orzekania w sprawach indywidualnych w formie decyzji administracyjnej wyłącza możliwość dochodzenia przez tę jednostkę jej interesu prawnego w trybie postępowania sądowego lub administracyjnosądowego - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku (sygn. akt I SA/Bk 43/05).
11 kwietnia 2011 r. wchodzą w życie istotne zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego. Nowelizacja jest ważna, gdyż usuwa kilkanaście luk w przepisach, które prowadziły do absurdów co do sposobu załatwiania spraw przed polskimi urzędami. Przedłużały również nadmiernie czas trwania takiego postępowania. W tym kontekście istotną zmianą jest ograniczenie prawa organów odwoławczych do przekazywania
Podstawowym uprawnieniem obywateli w demokratycznych państwach jest możliwość podważania rozstrzygnięć kreujących ich prawa i obowiązki. Współczesna administracja publiczna pełni rozmaite funkcje - m.in. orzeka w indywidualnych sprawach. Osoba, wobec której została wydana niekorzystna dla niej decyzja administracyjna, może skorzystać z przewidzianych prawem środków pozwalających ją wzruszyć. Dają one
Od większości decyzji wydawanych przez ZUS przysługuje odwołanie do sądów powszechnych. W przypadku decyzji w sprawach o umorzenie należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne należy najpierw dochodzić swoich praw, składając wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Interpretacje indywidualne wydawane przez ZUS są publikowane przed upływem terminu na złożenie odwołania. Oznacza to, że niektóre z nich mogą zostać zaskarżone, a decyzja ZUS może zostać zmieniona przez sąd. ZUS nie będzie o tym informował, bo zgodnie z jego obecnym stanowiskiem nie jest zobowiązany do publikowania informacji o orzeczeniach sądowych wydanych w sprawach z odwołań od interpretacji.
Podczas kontroli ZUS przedsiębiorca ma obowiązek współpracować z kontrolującym go inspektorem. Płatnik jest zobowiązany do udostępnienia wszelkich ksiąg, dokumentów i innych nośników informacji związanych z zakresem kontroli oraz do udzielania wyjaśnień kontrolującemu. Płatnik ma również prawo nie zgodzić się z ustaleniami inspektora dokonanymi w toku postępowania kontrolnego. W związku z tym może
W niektórych sytuacjach ZUS może z urzędu korygować nieprawidłowości w dokumentach ubezpieczeniowych sporządzonych przez płatnika składek. Najczęściej ma to miejsce wtedy, gdy płatnik, mimo otrzymanego zawiadomienia, nie zrobi tego, a także gdy płatnik składek już nie istnieje (np. zmarł lub uległ likwidacji) i nie ma następcy prawnego.
Przedsiębiorcy, którzy posiadają zaległości w ZUS z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej za okres od stycznia 1999 r. do końca lutego 2009 r., nadal mogą skorzystać z abolicji swoich długów. Każdy dłużnik musi jednak podjąć określone kroki, m.in. złożyć do ZUS wniosek, a także spełnić pewne wskazane przez prawodawcę warunki, aby móc skorzystać z tego uprawnienia.
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej przez ZUS kontroli bądź postępowania wyjaśniającego okaże się, że płatnik zawarł umowy o dzieło w celu obejścia prawa (aby uniknąć płacenia składek), ZUS ma prawo takie umowy zakwestionować. Umowy takie są kwalifikowane jako umowy zlecenia lub o świadczenie usług (do których zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia) i należy od nich odprowadzić
Od sierpnia 2014 r. zatrudniamy zleceniobiorcę. Osoba ta otrzymała wynagrodzenie za sierpień we wrześniu 2014 r. W oświadczeniu zleceniobiorca podał, że zarabia powyżej płacy minimalnej. Otrzymaliśmy z ZUS decyzję o przypisie składek, bowiem w sierpniu nasz zleceniobiorca zarobił mniej. W związku z tym musimy skorygować dokumenty rozliczeniowe i dopłacić składki na ubezpieczenia społeczne. Nie zgadzamy
Podatnik w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej od 1 lipca 2005 r. do 30 czerwca 2006 r. (od 1 lipca 2006 r. działalność została zlikwidowana) wyprowadził z ewidencji środków trwałych samochód. Czynność została zgodnie z przepisami wykazana w VAT-7 w wartości rynkowej na dzień 28 czerwca 2006 r. oraz został odprowadzony VAT. Konsekwentnie zdarzenie zostało wykazane w PIT-36. ZUS, widząc przychody
Po zmianie przepisów przedsiębiorcy nie będą już mogli korzystać z wysokich zasiłków chorobowych lub macierzyńskich. Zmieni się sposób wyliczania podstawy wymiaru zasiłku chorobowego dla ubezpieczonych niebędących pracownikami, dla których podstawę wymiaru zasiłku stanowi kwota zadeklarowana. Zmiany są podyktowane koniecznością ujednolicenia przepisów oraz wyeliminowania nadużyć w zakresie ustalania
ZUS w ustaleniach protokołu kontroli często wskazuje na konieczność zapłacenia dodatkowych składek. Gdy przedsiębiorca nie zgadza się z wynikiem kontroli, ma do wyboru dwie drogi postępowania. Może wejść w spór z ZUS, zakwestionować wynik kontroli i czekać na wydanie decyzji albo uregulować sporne składki, a następnie wystąpić z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji. Korzystna dla płatnika interpretacja
Od 1 listopada 2014 r. zatrudniliśmy pracownicę na stanowisku kierowniczym. Jej wynagrodzenie zostało ustalone w kwocie 16 500 zł brutto miesięcznie. Pracownica jest w ciąży i od 29 grudnia 2014 r. do chwili obecnej przebywa na zwolnieniu lekarskim. W marcu 2015 r., w wyniku kontroli, ZUS zakwestionował wysokość wynagrodzenia tej pracownicy, wskazując, że było ono nieadekwatne do wykonywanych przez
Uprawnienie ZUS w zakresie wydania decyzji nakazującej zwrot nienależnie pobranego świadczenia rehabilitacyjnego, bez względu na upływ czasu od daty wypłaty tego świadczenia, jest niekonstytucyjne. Należy je zatem ograniczyć czasowo (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 5 lipca 2016 r., P 131/15).
W aktualnym stanie prawnym brak jest terminu, który ograniczałby ZUS w kwestii wydania decyzji zobowiązującej ubezpieczonego do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń (np. zasiłków z ubezpieczenia społecznego). Na skutek zmiany przepisów (ustawa czeka na podpis Prezydenta) ZUS będzie zobowiązany do wydawania decyzji nakazującej zwrócenie kwot niesłusznie otrzymanych należności nie później niż w terminie