Trwałe odłączenie drukarki
W numerze 20. „Doradcy Podatnika” zamieściliśmy odpowiedź na pytanie, zatytułowaną „Zakup drukarki obsługującej kilka urządzeń”, w której autor postawił tezę, iż przy rozliczaniu kosztów zakupu urządzeń peryferyjnych bierzemy pod uwagę jednostkową cenę nabycia, a nie ich sumę. Inny pogląd przedstawił jeden z Czytelników. Poniżej prezentujemy stanowisko Czytelnika, a także wyjaśnienie autora.
Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jestem podatnikiem VAT. Drukarka, której używam, zepsuła się i nie nadaje się do naprawy. Chcę ją zniszczyć i kupić nową. Jak powinien wyglądać protokół zniszczenia? Czy muszę zapłacić VAT od tej czynności? Czy nowa drukarka stanowi koszt w momencie zakupu?
W jaki sposób rozliczyć i zaksięgować kupiony przez Internet toner do drukarki? Na fakturze od niemieckiej firmy podany jest nr VAT-UE. Faktura jest wystawiona i zapłacona w złotówkach. Jak potraktować tę dostawę? Czy można odliczyć VAT z faktury?
Klient naszego biura rachunkowego - spółka z o.o. chciałaby wypłacać członkowi zarządu (polskiemu obywatelowi) wynagrodzenie ze stosunku pracy częściowo w walucie polskiej, a częściowo w euro. Czy może tak robić? Jeżeli tak, to po jakim kursie należy przeliczać euro, jeżeli wynagrodzenie byłoby przelewane na rachunek bankowy członka zarządu?