Wycena aktuarialna rezerwy na świadczenia pracownicze
Wycena aktuarialna rezerw na świadczenia pracownicze - aktuariusz i jego rola (wycena aktuarialna rezerw na odprawy emerytalne, rentowe, nagrody jubileuszowe itp.).
KSR nr 14 "Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności", przyjęty uchwałą Nr 6/2021 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 6 lipca 2021 r., został opublikowany a Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej. Standard ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od
Jednostka ma obowiązek tworzenia aktuarialnych rezerw na świadczenia pracownicze, takich jak odprawy emerytalne, rentowe, pośmiertne, nagrody jubileuszowe itp., chyba że jest ustawowo zwolniona lub zweryfikowała, że rezerwy są nieistotne bilansowo (należy to zweryfikować dla wszystkich świadczeń łącznie).
W związku z wprowadzeniem Ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK), księgowi stanęli przed dylematem, czy należy tworzyć rezerwy na te świadczenia pracownicze zgodnie z MSR 19, KSR 6 lub KSA 1?
22 maja 2019 r. został opublikowany kolejny, już 13. Krajowy Standard Rachunkowości „Koszt wytworzenia jako podstawa wyceny produktów” (dalej: KSR 13). Jego celem jest pomoc firmom w prawidłowym stosowaniu zasad ustalania i prezentacji w sprawozdaniach finansowych kosztu wytworzenia produktów. Pełna treść standardu stanowi dodatek internetowy do niniejszego wydania "Monitora księgowego". Poniżej omawiamy
Ministerstwo Finansów ogłosiło uchwałę Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia Krajowego Standardu Rachunkowości Nr 13 „Koszt wytworzenia jako podstawa wyceny produktów”. KRS nr 13 ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2019 r. Co zawiera nowy standard i jaki jest zakres jego stosowania?
Komitet Standardów Rachunkowości opublikował nowy (już dziesiąty) standard dotyczący umów o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz umów koncesji na roboty budowlane lub usługi. Głównym jego celem jest wskazanie jednolitych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania w księgach rachunkowych oraz prezentacji w sprawozdaniu finansowym aktywów, zobowiązań, przychodów i kosztów wynikających z tych umów. Standard
Komitet Standardów Rachunkowości (KSR) przekazał do publicznej dyskusji projekt nowego Krajowego Standardu Rachunkowości "Środki trwałe". Celem tego standardu jest wyjaśnienie (interpretacja) przepisów ustawy o rachunkowości dotyczących środków trwałych, a dzięki temu zapewnienie porównywalności rozwiązań stosowanych przez jednostki w zakresie uznawania, wyceny i ujęcia w księgach rachunkowych tego
Komitet Standardów Rachunkowości dokonał aktualizacji Krajowego Standardu Rachunkowości nr 1 „Rachunek przepływów pieniężnych”. Zaktualizowana wersja KSR 1 nie wnosi istotnych merytorycznych zmian. Jedyna merytoryczna zmiana dotyczy dostosowania treści standardu do zmian dokonanych wcześniej w ustawie o rachunkowości – wprowadzających uproszczenia w zakresie sprawozdawczości mikro i małych jednostek
Ustawa o rachunkowości pozwala jednostkom korzystać z krajowych standardów rachunkowości albo z międzynarodowych standardów rachunkowości w przypadku braku konkretnego uregulowania w przepisach o rachunkowości. Znowelizowany w styczniu 2015 r. KSR nr 7 wskazuje, jak jednostki powinny korzystać z tego prawa.
Komitet Standardów Rachunkowości 24 kwietnia 2012 r. podjął uchwałę w sprawie przyjęcia Krajowego Standardu Rachunkowości nr 7 "Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym - ujęcie i prezentacja" (KSR nr 7).
Komitet Krajowych Standardów Rachunkowości przyjął znowelizowany KSR 5 "Leasing, najem, dzierżawa". Poprzednia wersja tego standardu obowiązywała do 31 grudnia 2011 r. Jakie zmiany weszły w życie od 1 stycznia 2012 r.? Na czym one polegają i jakie skutki wywołują w ewidencji księgowej jednostek gospodarczych?
Koszty poniesione na proces konfekcjonowania towaru kupionego np. w zbiorczych pojemnikach stanowią koszty przystosowania towaru do sprzedaży. Ponieważ kupione aktywa pozostają w stanie nieprzetworzonym (nie zmieniają się ich właściwości, zmianie ulega jedynie forma ich prezentacji), nie mogą być kwalifikowane jako materiały w procesie produkcyjnym.
Komitet Krajowych Standardów Rachunkowości przyjął znowelizowany KSR 5 "Leasing, najem, dzierżawa". Poprzednia wersja tego standardu obowiązywała do 31 grudnia 2011 r. Jakie zmiany weszły w życie od 1 stycznia 2012 r.? Na czym one polegają i jakie skutki wywołują w ewidencji księgowej jednostek gospodarczych?
17 czerwca 2008 r. Komitet Standardów Rachunkowości podjął inicjatywę dokonania aktualizacji dotychczas wydanych standardów. Jako pierwszy wybrany został KSR nr 3 "Niezakończone usługi budowlane". Wynikiem prac jest podjęcie przez Komitet Standardów Rachunkowości uchwały w sprawie przyjęcia znowelizowanego krajowego standardu rachunkowości nr 3 "Niezakończone usługi budowlane" i opublikowanie go w