Jak w księgach rachunkowych dłużnika ująć uregulowanie zobowiązania środkiem trwałym
Nakłady ponoszone przez podatnika na dostosowanie cudzej nieruchomości lub środka trwałego do własnych potrzeb są klasyfikowane jako tzw. inwestycja w obcym środku trwałym. Rozliczenie podatkowe tego rodzaju wydatków może być dla podatników problematyczne, szczególnie w sytuacji wcześniejszego terminu rozwiązania umowy lub zwrotu poniesionych nakładów. W publikacji wskazujemy, w jaki sposób należy
Od 1 stycznia 2024 r. część sprzedawców ma obowiązek pobierać opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. W opracowaniu omawiamy ten obowiązek oraz podatkowe skutki pobierania takich opłat wraz z ich ewidencją księgową. Opracowanie nie uwzględnia stanowiska MF w sprawie przychodów i kosztów podatkowych wydanego 28 marca 2024 r. - po oddaniu Mk 3/2024 r. do druku. Kompleksowe opracowanie
W codziennej działalności jednostek samorządowych dominują płatności bezgotówkowe, nie zmienia to faktu, że ich bieżąca działalność nadal wiąże się z koniecznością udzielania zaliczek. Mowa tu nie o zaliczkach dla kontrahentów, ale tych udzielanych pracownikom – czy to na pokrycie służbowych wydatków, czy na ich przyszłe wynagrodzenia. Jak prawidłowo dokumentować i rozliczać udzielane zaliczki? Jak
Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorców, którzy dokonują darowizn towarów na cele charytatywne. Tego rodzaju działalność nabiera rozpędu zwłaszcza w okresie świąt Bożego Narodzenia. W raporcie przedstawiamy, jakie skutki w podatku dochodowym oraz VAT wywołuje dokonanie darowizny towarów na cele charytatywne oraz jej otrzymanie, jak ją dokumentować i ewidencjonować w księgach rachunkowych.
Od 1 stycznia 2016 r. został zlikwidowany obowiązek wyodrębniania w księgach rachunkowych oraz prezentowania w rachunku zysków i strat informacji dotyczących strat i zysków nadzwyczajnych. Oznacza to z jednej strony konieczność wprowadzenia zmian w ewidencji księgowej dotyczącej zdarzeń o charakterze nadzwyczajnym, z drugiej zaś przestrzegania obowiązku informowania o tego typu zdarzeniach w dodatkowych
Często się zdarza, że klienci (kontrahenci) pomyłkowo nie dopłacają albo nadpłacają drobne kwoty (np. 1, 2, 3 grosze). Wówczas powstaje problem, czy należy utrzymywać te różnice na koncie rozrachunków, czy też odpisywać je w koszty/przychody. Wielu księgowych zastanawia się, czy jeśli odniesie się te różnice w koszty/przychody, to będzie można je uznać w rachunku podatkowym. Równie często zadawane
„Poradnik” szczegółowo zajmuje się rachunkiem kosztów w firmie, stanowiąc istotną pomoc nie tylko dla księgowych, ale i dla osób zarządzających przedsiębiorstwem. Będziecie Państwo mogli przewidywać pewne zdarzenia i trudności oraz sprawnie i - co równie ważne - zyskownie prowadzić swą firmę. Podstawowym celem działalności gospodarczej jest bowiem osiągnięcie odpowiedniej wielkości sprzedaży produktów