Podzielona płatność – problemy rachunkowe
W „Rachunkowości Budżetowej” nr 7/2020 omówiliśmy najczęściej występujące problemy podatkowe, pojawiające się przy stosowaniu metody podzielonej płatności. W bieżącym numerze skupimy się na ewidencji księgowej, odpowiemy na pytanie - jak powinna przebiegać ewidencja księgowa przy zastosowaniu split payment, przy założeniu dokonania sprzedaży tą metodą na rachunek dochodów oraz realizację płatności zobowiązania z § 421?
Mechanizm podzielonej płatności
Mechanizm podzielonej płatności, czyli split payment, który wszedł w życie od 1 lipca 2018 r. polega na podziale płatności, wynikającej z faktury, na kwotę netto dostawy towaru (usługi) i kwotę VAT, w jednostkach prowadzących księgi rachunkowe.
ZAPAMIĘTAJ!
Split payment nie dotyczy operacji zwolnionych z VAT, ze stawką 0%, operacji niepodlegających VAT, faktur opłaconych gotówką lub kartą płatniczą.
Sposób księgowania dotyczący mechanizmu podzielonej płatności musi uwzględniać wszystkie operacje zachodzące na rachunku bankowym VAT, tj. uznania i obciążenia rachunku VAT.
Kierownicy jednostek zostali zobligowani do zaktualizowania polityki rachunkowości w zakresie planu kont i wydzielenia w księgach rachunkowych jednostki dodatkowego konta na potrzeby ewidencjonowania operacji na bankowym rachunku VAT.
Rachunek VAT jest subkontem dla rachunku rozliczeniowego danej jednostki, na którym są dokonywane obroty odnoszące się do podatku od towarów i usług.
Banki, w zależności od podpisanej z organem umowy na prowadzenie obsługi bankowej, udostępniają swoim klientom wyciągi bankowe osobno dla rachunku rozliczeniowego oraz osobno dla rachunku VAT.
