Zasady odpowiedzialności głównego księgowego za niedopełnienie obowiązków
Jaki jest termin przedawnienia zobowiązań podatkowych? Co powoduje zawieszenie lub przerwanie biegu przedawnienia?
Każdy z nas może być wezwany do urzędu skarbowego w ramach sprawdzania zeznania rocznego. Wizyta taka często kończy się złożeniem korekty zeznania. Część podatników składa też korekty z własnej inicjatywy - w przypadku stwierdzenia błędu. Podatnik może też świadomie nie wykazać w zeznaniu np. kontrowersyjnego odliczenia, składając później wraz z korektą wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. W takiej
Fakt prowadzenia działalności gospodarczej skutkuje powstaniem po stronie podatnika wielu obowiązków przewidzianych przez prawo podatkowe. Jednym z nich jest konieczność samoobliczenia podatku, co oznacza, iż to na podatniku ciąży obowiązek właściwego wyliczenia podatku (zaliczki). Odstępstwem będą tu np. regulacje w zakresie karty podatkowej czy też łączne zobowiązanie pieniężne w podatkach lokalnych
Kiedy sprzedawca ma obowiązek wystawienia faktury? Jakie są konsekwencje niewypełnienia tego obowiązku?
Proszę o ustosunkowanie się do kwestii odpowiedzialności karnej skarbowej biur rachunkowych. Otóż, miejscowy urząd skarbowy na podstawie art. 9 § 3 k.k.s. w szerokim zakresie pociąga do takiej odpowiedzialności osoby prowadzące biura rachunkowe za błędy ujawniane w deklaracjach podatkowych, nawet w takich przypadkach, kiedy zaniżenie zobowiązania podatkowego powstaje w wyniku zakwestionowania przez
Nie można orzec przepadku przedmiotów, które co prawda służyły do popełnienia przestępstwa skarbowego, ale były własnością osoby, która nie miała udziału w tym przestępstwie - wyrok Trybunału Konstytucyjnego.
Czy wprowadzona od dnia 17 grudnia 2005 r. przepisem art. 1 pkt 34 w/w ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. zmiana art. 44 § 1 Kodeksu karnego skarbowego, polegająca na wydłużeniu terminu karania przestępstw skarbowych, skutkuje wydłużeniem okresu przechowywania dokumentów związanych z poborem podatków, ksiąg podatkowych i dokumentów związanych z ich prowadzeniem ?
Wadliwa jest faktura, która nie zawiera niezbędnych elementów wskazanych przepisami prawa. Minister Finansów podkreślił jednocześnie, że brak jednego z tych elementów nie oznacza automatycznego pociągnięcia wystawcy faktury do odpowiedzialności. Aby można było zachowanie podatnika traktować w kategoriach ewentualnego przestępstwa lub wykroczenia skarbowego, jego czyn musi być czynem społecznie szkodliwym
Osoba odpowiedzialna za rozliczenia podatkowe danego podmiotu (podatnika, płatnika czy inkasenta), po spełnieniu przesłanek opisanych w poprzednim numerze "Biuletynu Głównego Księgowego", może ponosić odpowiedzialność za przestępstwa i wykroczenia skarbowe wymienione w części szczególnej k.k.s. Czyny te można sklasyfikować w kilku grupach.
Minister Finansów nakazał podległym mu urzędom, aby zawiadamiały podatników o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz o rozpoczęciu bądź dalszym biegu terminu przedawnienia. Jest to efekt wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że podatnik powinien zostać powiadomiony o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia. Niestety, MF potraktował stanowisko Trybunału bardzo
Można w dalszym ciągu spodziewać się instrumentalnego wykorzystywania przepisów Ordynacji podatkowej wyłącznie do celu zawieszania (w razie potrzeby) biegu terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych. Minister Finansów uznał, że wyrok TK zobowiązuje organy wyłącznie do zawiadomienia podatnika o takim zawieszeniu. Wystarczy jednak dopełnić tej formalności, aby nie dopuścić do przedawnienia zobowiązania
Nie jest sprzeczne z Konstytucją pociągnięcie do odpowiedzialności za przestępstwo skarbowe, na podstawie art. 62 § 2 k.k.s., osoby fizycznej, wobec której, za ten sam czyn, tj. wystawienie nierzetelnej (fikcyjnej) faktury, zastosowano obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. Zastosowanie obu tych przepisów nie stanowi naruszenia zasady ne bis in idem, czyli zakazu podwójnego
Od 1 stycznia 2017 r. do ustawy o VAT powróciło tzw. "dodatkowe zobowiązanie podatkowe". Takie zobowiązanie może być na podatnika nałożone przede wszystkim w przypadkach, gdy zaniża on lub nie wpłaca należnego VAT, ale nie tylko. W artykule przedstawiamy listę przypadków, w których podatnik może zostać w ten sposób ukarany, oraz zasady wymierzania tej sankcji, która może wynieść 20, 30 a nawet 100
Sankcje grożą nie tylko za wystawianie i rozprowadzanie „pustych” faktur. I nie tylko te podmioty będą ścigane i karane. Z karami muszą się liczyć również osoby, które wykorzystują „puste” faktury w swojej działalności. Ministerstwo Finansów przypomniało o tym w specjalnym komunikacie.