Czy nadwyżki i niedobory podlegają opodatkowaniu
W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji ujawniono składniki majątku (środki trwałe i wyposażenie), które wcześniej były przeznaczone do likwidacji. Ujawnione środki trwałe są już umorzone, składniki wyposażenia są ujmowane w kosztach w chwili zakupu. Ponieważ inwentaryzacja wciąż trwa, możliwe są dwie przyczyny nadwyżki: mogło się zdarzyć, że zamiast składników przeznaczonych do likwidacji zlikwidowano
Po dokonaniu rozliczenia odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych za 2010 r. pozostała nam na koncie ZFŚS nadwyżka. Wynika ona z tego, że w 2010 r. zatrudniliśmy mniej pracowników, niż planowaliśmy. Czy nadwyżka powinna pozostać na koncie ZFŚS, czy można ją przeksięgować na środki obrotowe firmy?
Ostatni kwartał roku jest terminem na przeprowadzenie inwentaryzacji. W poniższym artykule przedstawiamy sposoby wyceny i rozliczania niedoborów i nadwyżek powstałych w wyniku inwentaryzacji.
Zobowiązania podatkowe, w tym również w zakresie VAT, przedawniają się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jednak specyfika podatku VAT powoduje problemy z ustaleniem terminu przedawnienia, szczególnie gdy rozliczenie kończyło się kwotą zwrotu lub nadwyżką do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy, gdyż one też ulegają przedawnieniu
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wszelkie ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 uor). W przypadku jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ostateczne wyjaśnienie, rozliczenie