Nieprawidłowość uznania systemu i aplikacji jako platform w rozumieniu ustawy o wymianie informacji podatkowych - Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-2.4019.8.2025.2.PKG
System oraz aplikacja dostarczane przez spółkę uznaje się za platformy według art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy o wymianie informacji podatkowych, co nakłada na spółkę obowiązek raportowania o sprzedawcach zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie uznania:
- Systemu (…) za stanowiący platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami i w związku z tym czy ciąży/będzie ciążył na Państwu obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy w odniesieniu do transakcji realizowanych za pomocą Systemu - jest nieprawidłowe.
-Aplikacji za stanowiącą platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy o wymianie informacji podatkowych i w związku z tym czy ciąży/będzie ciążył na Państwu obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy w odniesieniu do transakcji realizowanych za pomocą Aplikacji - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Uzupełnili go Państwo pismem z dnia 17 kwietnia 2025 r. (data wpływu 17 kwietnia 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego po uzupełnieniu
1.
(…) (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
Przedmiotem przeważającej działalności Spółki - zgodnie z wpisem do KRS - jest działalność związana z oprogramowaniem (…).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca odpłatnie udostępnia system „(…)” (dalej: System (…) lub Oprogramowanie) do zarządzania (…). Z Oprogramowania korzystają zarówno (…) (w tym (…)) oraz mniejsze (…), w tym (…) (dalej: (…)).
Klientami Spółki są wyłącznie przedsiębiorcy - podmioty zarejestrowane w odpowiednich rejestrach lub jednoosobowe działalności gospodarcze. Do klientów Spółki nie należą podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej tj. osoby / podmioty niezarejestrowane jako przedsiębiorcy.
2.
Spółka udostępnia Oprogramowanie (…) podmiotom z branży (…) w celu automatyzacji i usprawnienia rutynowych działań w (…).
Oprogramowanie ułatwia:
(…)
System jest zawsze udostępniany na rzecz jednego podmiotu - (…), na podstawie umowy zawartej z tym (…).
Każdy (…) ma wydzieloną własną część Systemu (działającą pod innym adresem www), która składa się na stronę internetową (…) oraz panel administracyjny. Strona internetowa (…) to miejsce, które może zostać zaprojektowane w przygotowanym przez Spółkę szablonie, za pomocą którego klienci (…). Panel administracyjny to część Systemu, za pomocą którego (…) zarządza swoją ofertą, klientami, sprzedażą, marketingiem itd.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowy opis wskazanych powyżej obszarów, w których znajduje zastosowanie (…).
Zarządzanie rezerwacjami
Za pośrednictwem (…) mogą tworzyć grafiki (…), przypisywać (…) oraz określać limity (…).
Dzięki Systemowi uczestnicy (…) - z poziomu przeglądarki internetowej - mogą przeglądać dostępne (…), na które chcieliby (…). Poprzez wykorzystanie Systemu (…) nie ma potrzeby nawiązywania dodatkowego kontaktu z użytkownikiem (…).
Sprzedaż
Ponadto, System (…) umożliwia automatyczne wystawianie dokumentów - jest zintegrowany z drukarkami fiskalnymi i ma możliwość eksportowania plików wymaganych dla potrzeb księgowych.
System (…) ułatwia analizę statystyczną dla (…), gdyż za jego pośrednictwem można obserwować raporty dotyczące frekwencji, aktywności i płatności użytkowników (…), a także dane związane z (…). System (…) umożliwia również analizę sprzedaży. Można ustalić, które usługi są najczęściej wybierane, a także które formy są najbardziej dochodowe.
W ramach korzystania z Systemu (…) możliwe jest zarządzanie magazynem. System (…) ułatwia wprowadzanie dostaw, sporządzanie inwentur oraz weryfikację dokumentów magazynowych.
Marketing
System (…) umożliwia również automatyczną wysyłkę e-maili, SMS-ów i powiadomień push, dzięki czemu łatwiej jest dotrzeć do użytkowników (…) z nowymi ofertami i promocjami. System (…) umożliwia również tworzenie promocji, kodów promocyjnych, systemów bonusowych i voucherów.
System (…) oferuje również raporty dotyczące skuteczności kampanii marketingowych, tj. raporty sprzedaży i promocji (…), które pomagają oceniać efektywność działań marketingowych.
Raportowanie oraz CRM
W ramach Systemu (…) dostępne są także raporty z zakresu sprzedaży i aktywności (…), przychodu, zaległości w płatnościach oraz raporty (…), gospodarki magazynowej i komunikatów wysyłanych do użytkowników (…). W zależności od potrzeb (…) ilość dostępnych raportów może się różnić.
Raporty w Systemie (…) obejmują także obszar zarządzania relacjami z (…) (CRM) - można monitorować aktywność (…), analizować źródła pozyskiwania nowych członków, a także monitorować działania CRM.
Płatności
Za pośrednictwem Systemu (…), (…) może sprzedać pojedyncze (…) swoim klientom (użytkownikom (…)) na miejscu (…) oraz poprzez stronę internetową (…). Mimo, że (…) może realizować sprzedaż za pośrednictwem Systemu (…), to Spółka nie przetwarza płatności za zakup usług udostępnianych przez dany (…). Każdy (…) ma indywidualną umowę z operatorem płatności, której żadną stroną nie jest Wnioskodawca. Wnioskodawca nie pobiera należności związanych z dokonywaniem rezerwacji, nie przechowuje ich oraz nie rozlicza z (…). Użytkownik (…) podczas dokonywania płatności za (…) lub (…) jest przenoszony na platformę danego operatora płatności online. To operator płatności realizuje daną płatność. System (…) dostarczany przez Spółkę powoduje wyłącznie zainicjowanie płatności.
Spółka nie pobiera również żadnej prowizji z tytułu dokonywanych płatności.
3.
W ofercie Spółki dostępna jest również aplikacja (…) „(…)” (dalej: (…)), która jest zintegrowana z Systemem (…). Aplikacja nie działa samodzielnie - System (…) jest niezbędny do działania Aplikacji. (…) może zatem korzystać z Aplikacji lub prowadzić sprzedaż wyłącznie poprzez stronę internetową i/lub stacjonarnie.
Powyższe oznacza, iż wszystkie (…) (…) korzystają z Systemu (…), jednakże nie wszystkie (…) korzystają z Aplikacji.
Wnioskodawca wskazuje, że korzystanie z Aplikacji umożliwia:
(…)
Zasadniczym celem Aplikacji jest (…), w których dany użytkownik ma (…), otrzymywanie informacji od (…) czy śledzenie (…). Aplikacja nie jest narzędziem, którego celem jest porównywanie ofert (…). W Aplikacji użytkownicy mogą zapoznać się z ofertami różnych (…). Tym niemniej, ofert tych - mimo iż obejmują podobne usługi np. (…) - nie można jednoznacznie porównać, ponieważ każdy (…) w ramach swojej oferty oferuje różne zakresy usług, różny jest (…), (…) lub ich brak itd.
Podobnie jak w przypadku Systemu (…), również za pośrednictwem Aplikacji, użytkownicy mają możliwość dokonania zakupu wybranych pozycji z oferty danego (…) takich jak (…), co umożliwia uczestniczenie w różnych (…).
Podkreślenia jednak wymaga, iż do Spółki nie trafiają żadne środki pieniężne od użytkowników za zakup usług (…). Aplikacja, podobnie jak System (…), wyłącznie inicjuje płatność. Zarówno System (…) jak i Aplikacja są jedynie zintegrowane z daną platformą płatności.
Wnioskodawca nie pobiera należności związanych z dokonywaniem rezerwacji poprzez Aplikację oraz nie rozlicza się z użytkownikiem / (…). Z tytułu dokonywanych płatności Spółka nie pobiera żadnych prowizji od (…) i od użytkowników.
Wszelkie informacje związane ze sposobem świadczenia usług przez (…), związane z ustalaniem cen, sposobem pobierania płatności za usługi, są kształtowane przez dany (…), bez ingerencji i weryfikacji Wnioskodawcy.
Wnioskodawca nie ingeruje w warunki świadczenia usług przez (…). Wnioskodawca nie ma również wpływu na warunki umów zawieranych między (…) a ich klientami (użytkownikami).
Uzupełnienie wniosku z dnia 17 kwietnia 2025 r.
W odpowiedzi na pytanie czy udostępniają Państwo swoją Aplikację (…) indywidualnie i każdorazowo Aplikacja ta działa na rzecz jednego (…), nie łącząc wielu (…) w jednym miejscu, wskazali Państwo, że:
Wnioskodawca nie udostępnia Aplikacji indywidualnie (…). Aplikacja w jednym czasie działa na rzecz różnych (…) (tych, które zdecydowały się na wykupienie od Spółki dostępu do Aplikacji).
W odpowiedzi na pytanie czy zawierają Państwo z (…) umowę o udostępnienie Aplikacji, wskazali Państwo, że:
Wnioskodawca zawiera stosowne umowy z (…) o udostępnienie Systemu (…). Na Aplikację nie ma osobnej umowy, jest to pozycja w cenniku jako udostępniona funkcjonalność Systemu (…) i jest zaznaczana przy podpisywaniu umowy głównej w zależności od tego, czy (…) chce z niej korzystać czy nie.
W odpowiedzi na pytanie czy Państwa Aplikacja umożliwia (…) wykonanie stosownej czynności, odpowiedzieli Państwo, że przez stosowną czynność rozumie się jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach - (…) nie wykonują tego typu czynności za pomocą Aplikacji,
b) usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów - (…) nie wykonują tego typu czynności za pomocą Aplikacji
d) udostępnienie środka transportu - (…) nie wykonują tego typu czynności za pomocą Aplikacji
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy.
Odnośnie lit. b) powyżej Wnioskodawca wskazuje, że Aplikacja umożliwia przede wszystkim zakup (…) oraz wejście (…). Usługi te nie są usługami świadczonymi osobiście przez osobę fizyczną na żądanie użytkownika - z samym wejściem do (…) nie wiążą się usługi wykonywane osobiście (użytkownicy mogą korzystać z (…) samodzielnie), natomiast udział w (…) odbywa się według grafiku ustalonego przez dany (…). (…) nie odbywają się natomiast „na żądanie” użytkownika - użytkownik może zapisać się na (…) harmonogramu.
Aplikacja nie umożliwia wykonania stosownej czynności rozumianej jako usługa świadczona osobiście przez osobę fizyczną wykonywaną na żądanie użytkownika po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy.
W odpowiedzi na pytanie co obejmuje (…), wskazali Państwo, że:
(…) umożliwia (…) i korzystanie z jego oferty w zakresie (…).
W odpowiedzi na pytanie czy (…) są usługą świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy, wskazali Państwo, że:
Aplikacja umożliwia zasadniczo (…). W ramach (…). (…) odbywają się zgodnie z (…). Aplikacja służy przede wszystkim (…). W ofercie danego (…) - w ramach wykupywanego pakietu - mogą znaleźć się również dodatkowe usługi takie jak np. (…).
W ocenie Wnioskodawcy, ww. usługi powinny być traktowane jako usługi wstępu do (…) i w związku z tym nie stanowią usług świadczonych osobiście obejmujących pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy.
Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że Wnioskodawca nie posiada wiedzy, jak są (…). Wnioskodawca umożliwia sprzedaż i zapisy (…), ale Wnioskodawca nie posiada wiedzy w jaki sposób (…).
W odpowiedzi na pytanie jakie inne usługi świadczą (…), wskazali Państwo, że:
(…) świadczą usługi polegające na umożliwieniu klientom (…), które się z nim znajdują czy infrastruktury (...). Dodatkowo (…) oferują różne (…), które stanowią element usługi (…).
W odpowiedzi na pytanie czy (…) są rezydentami w państwie uczestniczącym, wskazali Państwo, że:
Wnioskodawca zakłada, że w pytaniu Organ zmierza do ustalenia rezydencji podatkowej (ustalanej na podstawie przepisów prawa podatkowego). Wnioskodawca nie ma wiedzy co do rezydencji podatkowej (…). Wnioskodawca może jedynie zakładać, że większość (…) ma polską rezydencję podatkową. Kwestia ta nie była i nie jest przedmiotem weryfikacji ze strony Spółki.
Pytania
1. Czy opisany w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym System (…) stanowi platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (dalej: Ustawa o wymianie informacji podatkowych) i w związku z tym, czy na Wnioskodawcy ciąży / będzie ciążył obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, w odniesieniu do transakcji realizowanych za pomocą Systemu (…)?
2. Czy opisana w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym Aplikacja stanowi platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych i w związku z tym, czy na Wnioskodawcy ciąży / będzie ciążył obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych w odniesieniu do transakcji realizowanych za pomocą Aplikacji?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawcy, opisany w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym System (…) nie stanowi platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (dalej: Ustawa o wymianie informacji podatkowych) i w związku z tym na Wnioskodawcy nie ciąży / nie będzie ciążył obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, w odniesieniu do transakcji realizowanych za pomocą Systemu (…).
2. W ocenie Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym Aplikacja nie stanowi platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych i w związku z tym, na Wnioskodawcy nie ciąży / nie będzie ciążył obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych w odniesieniu do transakcji realizowanych za pomocą Aplikacji.
UZASADNIENIE
Ad. 1
Obowiązek przekazania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o sprzedawcach, o którym mowa w ustawie o wymianie informacji podatkowych został nałożony na tzw. operatorów platform.
Zgodnie z art. 75b ust. 1 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy, zwaną dalej "informacją o sprzedawcach", w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Stosownie do art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, przez operatora platformy należy rozumieć podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części.
W związku z powyższym, aby określić czy dany podmiot posiada status operatora platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, niezbędne jest ustalenie czy dostarczane Oprogramowanie (System (…)) stanowi platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, przez platformę należy rozumieć, z zastrzeżeniem ust. 2:
- oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
-aplikacje, w tym aplikacje mobilne,
które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Natomiast w świetle art. 75a ust. 2 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, nie stanowi platformy oprogramowanie, które, nie ingerując w wykonywanie stosownej czynności, umożliwia wyłącznie:
a) przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności, lub
b) wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności, lub
c) przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę.
Przez stosowną czynność, zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych należy rozumieć jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b) usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów,
d) udostępnienie środka transportu
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy.
Powyższe oznacza, iż platformą jest takie oprogramowanie, które umożliwia łączność kilku sprzedawców z użytkownikami. Wobec tego wymagane jest aby użytkownik mógł - za pomocą oprogramowania - dokonać wyboru spośród ofert kilku sprzedawców.
Jak wskazano w stanie faktycznym, System (…) udostępniany przez Spółkę nie umożliwia łączności z wieloma sprzedawcami (każdy sprzedawca działa pod innym adresem www). Takie działanie jest natomiast charakterystyczne dla platform typu marketplace. To właśnie platformy marketplace umożliwiają wielu przedsiębiorcom (sprzedawcom) oferowanie swoich produktów lub usług, przy czym klienci mają możliwość przeglądania tych ofert oraz dokonywania zakupów za ich pośrednictwem. Oznacza to, iż platformy marketplace łączą różnych przedsiębiorców i klientów pod jednym adresem www, przez co sprzedawcy mają dostęp do szerszego grona odbiorców.
W przypadku Systemu (…) udostępnianego przez Spółkę trudno mówić o podobieństwie do tego rodzaju platform. System (…) jest zawsze udostępniany na rzecz jednego podmiotu, z którym zawierana jest umowa, a System jest dostosowywany do potrzeb danego (…). Wnioskodawca nie zapewnia łączności pomiędzy różnymi (…), gdyż każdy (…) uzyskuje indywidualny i autonomiczny dostęp do Systemu (…) (oraz adres www), a użytkownicy (…) nie mają możliwości przeglądania i wybierania ofert innych (…). System pełni rolę pomocniczą w zarządzaniu (…).
Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Wnioskodawcy, System (…) nie stanowi platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych. System nie spełnia bowiem warunku dotyczącego umożliwiania sprzedawcom łączności z innymi podmiotami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników.
Ponadto jak wskazano w opisie stanu faktycznego, wszelkie informacje związane ze sposobem świadczenia usług przez (…), związane z ustalaniem cen, sposobem pobierania płatności za usługi, są kształtowane przez dany (…), bez ingerencji i weryfikacji Wnioskodawcy.
Wnioskodawca nie ingeruje w warunki świadczenia usług przez (…). Wnioskodawca nie ma również wpływu na warunki umów zawieranych między (…) a ich klientami (użytkownikami).
Wnioskodawca nie uczestniczy również w realizacji płatności za usługi świadczone przez (…) na rzecz ich klientów. Dotyczy to również transakcji online, które odbywają się za pośrednictwem zewnętrznych platform płatniczych. System (…) jedynie inicjuje płatność z wybraną platformą płatniczą, natomiast żadne środki nie trafiają do Wnioskodawcy.
W zakresie rozumienia art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, warto zwrócić uwagę na stanowiska Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:
- z dnia 29 października 2024 r. (nr 0111-KDSB1-2.4019.4.2024.2.DS), która dotyczyła uznania za platformę oprogramowania do organizacji i zarządzania spotkaniami w różnych branżach. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „Uwzględniając powyższy opis, z uwagi na to, że Oprogramowanie każdorazowo udostępniają Państwo na rzecz jednego Użytkownika Biznesowego (sprzedawcy), który następnie korzysta z niego indywidualnie - udostępnia Klientom Końcowym, Oprogramowanie (...) nie spełnia przesłanek definicji platformy określonych w art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, a Państwo nie są operatorem platformy w rozumieniu przepisów ustawy”;
- z dnia 10 grudnia 2024 r. (nr 0111-KDSB1-2.4019.8.2024. 1.PKG), dotycząca oprogramowania dedykowanego szeroko pojętej branży „beauty”, umożliwiającej rezerwacje wizyt oraz zarządzanie nimi. W interpretacji tej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „udostępniane przez Państwa Oprogramowanie stanowi narzędzie umożliwiające (...) dla podmiotów świadczących usługi z branży beauty. Jak podali Państwo w opisie stanu faktycznego, nie prowadzą Państwo portalu, w którym widać wszystkie współpracujące z nim Salony. Aplikacja nie ma charakteru (...), a służy jedynie do (...) w Salonach. Nie zapewniają Państwo miejsca, w którym gromadzone są wszystkie dostępne Salony, tj. nie zapewniają Państwo portalu, w którym klient Salonów ma możliwość przeglądania różnych Salonów i doboru tego, który mu najbardziej odpowiada. (...) Udostępniane przez Państwa narzędzie służy (...) prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie zarządzania i funkcjonowania Salonów z branży beauty. Salony nie są zbiorczo prezentowane na Państwa stronie. Klient korzysta z (...), by zarezerwować wizytę w tym konkretnym salonie. Oprogramowanie każdorazowo udostępniają Państwo na rzecz jednego Użytkownika (Salonu) - który następnie korzysta z niej/udostępnia ją indywidualnie klientom. Uwzględniając powyższy opis, Państwa Oprogramowanie nie spełnia przesłanek definicji platformy określonych w art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy”.
- z dnia 22 stycznia 2025 r. (nr 0111-KDSB1-2.4019.12.2024.1.DS), która dotyczyła oprogramowania umożliwiającego dokonywanie rezerwacji i zarządzanie spotkaniami. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał: „Uwzględniając powyższy opis, z uwagi na to, że Oprogramowanie każdorazowo udostępniają Państwo na rzecz jednego Użytkownika, który następnie korzysta z niego indywidualnie, oferowane przez Państwa Oprogramowanie nie stanowi platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy. W konsekwencji braku uznania Oprogramowania za platformę, nie posiadają Państwo statusu operatora platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy oraz nie są Państwo obowiązani do przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy.”
- z dnia 30 września 2024 r. (nr 0111-KDSB1-2.4019.1.2024.1.PP), dotycząca oprogramowania umożliwiającego dokonanie rezerwacji miejsca noclegowego. W interpretacji tej DKIS wskazał: „Oprogramowanie lub aplikację każdorazowo udostępniają Państwo na rzecz jednego Użytkownika (sprzedawcy usług noclegowych) - który następnie korzysta z niej/udostępnia ją indywidualnie kupującym. Uwzględniając powyższy opis Państwa system rezerwacji nie spełnia przesłanek definicji platformy określonych w art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy”. Biorąc pod uwagę stanowisko przedstawione w ww. rozstrzygnięciach - zdaniem Wnioskodawcy - System (…) nie stanowi platformy w rozumieniu Ustawy o wymianie informacji podatkowych, jednocześnie Wnioskodawca nie działa w tym zakresie jako operator platformy, w związku z czym nie ciąży / nie będzie ciążył na Wnioskodawcy obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, również udostępniana przez Spółkę Aplikacja, która jest zintegrowana z Systemem, nie stanowi platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych.
Zgodnie z przywołanym już wcześniej art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych, przez platformę należy rozumieć, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b) aplikacje, w tym aplikacje mobilne,
które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Natomiast, zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy o wymianie informacji podatkowych przez stosowną czynność należy rozumieć jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b) usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów,
d) udostępnienie środka transportu.
Oprócz argumentacji wskazanej w pkt. 1 Wnioskodawca pragnie wskazać, że „Wynagrodzenie" ma swoją odrębną definicję, która została zawarta w art. 75a ust. 1 pkt 25 ustawy o wymianie informacji podatkowych.
W świetle art. 75a ust. 1 pkt 25 ustawy o wymianie informacji podatkowych: przez wynagrodzenie rozumie się zapłatę, w dowolnej formie, pomniejszoną o składki, opłaty, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez operatora platformy, dokonaną lub uznaną na rzecz sprzedawcy w związku z wykonywaniem stosownej czynności, jeżeli wartość pieniężna tej zapłaty jest znana operatorowi platformy albo operator platformy jest w stanie ustalić tę wartość w rozsądny sposób.
Z powyższego przepisu należy wywieść wniosek, że wynagrodzenie powinno spełniać następujące kryteria:
- zapłata w dowolnej formie;
-bez składek, opłat, prowizji lub podatków naliczonych przez operatora platformy;
-dokonana lub uznana na rzecz sprzedawcy:
-dokonana w związku ze stosowną czynnością;
-wartość pieniężna powinna być znana operatorowi platformy lub operator platformy powinien móc tę wartość ustalić "w rozsądny sposób".
Na tej podstawie należy przyjąć, że o wynagrodzeniu na rzecz sprzedawcy można mówić wtedy, gdy platforma umożliwia ustalanie i pobór zapłaty za pośrednictwem operatora platformy - w przeciwnym wypadku ustawodawca nie wskazywałby „składek, opłat, prowizji lub podatków zatrzymanych lub pobranych przez operatora platformy”.
Wskazane podejście jest uzasadnione również w świetle informacji, które są objęte raportowaniem do Szefa KAS na mocy art. 75c pkt 5 ustawy o wymianie informacji podatkowych. Zgodnie ze wskazanym przepisem informacja o sprzedawcach zawiera m.in. składki, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez raportującego operatora platformy w każdym kwartale okresu sprawozdawczego.
Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka nie pobiera płatności za usługi świadczone przez (…). Aplikacja umożliwia tylko zainicjowanie płatności. Ponadto, Spółka nie pobiera również żadnej prowizji z tytułu dokonywanych płatności. To typowa platforma stanowiąca marketplace zakłada, że operator platformy pobiera / przetwarza płatności za zakup usług i / lub pobiera prowizję z tytułu dokonywanych płatności.
Ponadto, w typowej platformie marketplace, rola operatora sprowadza się do udostępnienia systemu / aplikacji użytkownikom, którzy za jej pośrednictwem mogą przeglądać oferty i zawierać umowy bez udziału operatora. Platforma powinna służyć łączeniu sprzedawców i użytkowników chcących dokonać zakupu określonych usług czy towarów.
Zasadniczym celem Aplikacji jest rezerwacja (…), w których dany użytkownik ma wykupiony (…), otrzymywanie informacji od (…) czy śledzenie postępów. W odróżnieniu od platform makretplace, Aplikacja nie jest narzędziem, którego celem jest porównywanie ofert (…) czy (…).
W myśl art. 75a ust. 1 pkt 12 Ustawy o wymianie informacji podatkowych platforma powinna umożliwić sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników.
W kontekście katalogu czynności wymienionych w art. 75a ust. 1 pkt 20 Ustawy o wymianie informacji podatkowych należy zauważyć, że pomimo tego, iż Aplikacja umożliwia zakup (…), czynność ta nie wpisuje się w definicję stosownej czynności. Nie stanowi ona usługi świadczonej osobiście obejmującej pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy. Wykupienie (…) umożliwia wstęp do danego (…) i korzystanie z jego oferty w zakresie (…) (…) lub w zakresie korzystania z udostępnionego (…). Nie jest to zatem usługa świadczona osobiście.
Ponadto, wykupywanie przez Aplikację usług (…), (…) lub (…) jest jedną z wielu funkcjonalności Aplikacji. Jak już wcześniej wskazano, Aplikacja zasadniczo nie służy porównywaniu ofert we wskazanym zakresie. Z perspektywy użytkownika Aplikacji, nie jest ona platformą marketplace, lecz systemem zarządzania rezerwacjami.
W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, Aplikacja nie stanowi platformy rozumieniu przepisów Ustawy o wymianie informacji podatkowych, a na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy o wymianie informacji podatkowych
W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie uznania:
- Systemu (…) za stanowiący platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami i w związku z tym czy ciąży/będzie ciążył na Państwu obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy w odniesieniu do transakcji realizowanych za pomocą Systemu - jest nieprawidłowe.
- Aplikacji za stanowiącą platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy o wymianie informacji podatkowych i w związku z tym czy ciąży/będzie ciążył na Państwu obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy w odniesieniu do transakcji realizowanych za pomocą Aplikacji - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1588 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o operatorze platformy - rozumie się przez to podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o platformie - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b) aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
W myśl art. 75a ust. 1 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o raportującym operatorze platformy - rozumie się przez to raportującego operatora platformy z Unii Europejskiej i raportującego operatora platformy spoza Unii Europejskiej;
Na podstawie art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o stosownej czynności - rozumie się przez to jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b) usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów,
d) udostępnienie środka transportu
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy.
Stosownie do art. 75b ust. 1 ustawy:
Raportujący operator platformy przekazuje Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczą informację o sprzedawcach podlegających raportowaniu za okres sprawozdawczy, zwaną dalej „informacją o sprzedawcach”, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu okresu sprawozdawczego, w którym raportujący operator platformy zidentyfikował sprzedawcę jako sprzedawcę podlegającego raportowaniu.
Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, m.in., że:
- są Państwo polskim rezydentem podatkowym i podlegają Państwo w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu;
- w ramach prowadzonej działalności gospodarczej udostępniają Państwo odpłatnie System (…) do zarządzania (…) oraz Aplikację (…);
W odniesieniu do Systemu (…) (dalej: System) wskazali Państwo:
- udostępniają Państwo Oprogramowanie podmiotom z branży (…) w celu automatyzacji i usprawnienia rutynowych działań w (…);
- z Państwa oprogramowania korzystają zarówno duże (…) oraz mniejsze (…) nienależące do sieci/grupy;
- Państwa Oprogramowanie ułatwia zarządzanie rezerwacjami, (…), marketing, raportowanie oraz CRM;
- Państwa System zawsze jest udostępniamy na rzecz jednego podmiotu - (…) - na podstawie zawartej umowy;
- każdy (…) ma wydzieloną część Systemu (działającą pod innym adresem www), która składa się na stronę internetową (…) oraz panel administracyjny. Strona internetowa (…) to miejsce, które może zostać zaprojektowane w przygotowanym przez Państwa szablonie, za pomocą którego klienci (…) mogą kupić lub przedłużyć (…) oraz zapisać się na (…). Panel administracyjny to część Systemu, za pomocą którego (…) zarządza swoją ofertą, klientami, sprzedażą, marketingiem, itd.;
- za pośrednictwem Państwa Systemu (…) mogą tworzyć (…), przypisywać (…) oraz określać limity (…);
- za pośrednictwem Systemu, (…) może sprzedawać (…) swoim klientom (użytkownikom (…)) na miejscu (….) oraz poprzez stronę internetową (…);
- uczestnicy (…)/użytkownicy (…) - z poziomu przeglądarki internetowej - mogą przeglądać dostępne terminy i bezpośrednio (…), na które (…);
- Państwa System umożliwia automatyczne wystawianie dokumentów - jest zintegrowany z drukarkami fiskalnymi i ma możliwość eksportowania plików wymaganych dla potrzeb księgowych;
- Państwa System ułatwia analizę statystyczną dla (…), gdyż za jego pośrednictwem można obserwować raporty dotyczące (…), a także dane związane z (…). System umożliwia również analizę sprzedaży. Można ustalić, które usługi są najczęściej wybierane, a także które formy są najbardziej dochodowe;
- W ramach korzystania z Systemu możliwe jest zarządzanie magazynem, ułatwia wprowadzanie dostaw, sporządzanie inwentur oraz weryfikację dokumentów magazynowych;
- Państwa System umożliwia automatyczną wysyłkę e-maili, SMS-ów i powiadomień push, dzięki czemu jest łatwiej dotrzeć do użytkowników (…) z nowymi ofertami i promocjami. System umożliwia również tworzenie promocji, kodów promocyjnych, systemów bonusowych i voucherów;
- System oferuje również raporty dotyczące skuteczności kampanii marketingowych, tj. raporty sprzedaży i promocji (…), które pomagają oceniać efektywność działań marketingowych;
- w ramach Systemu dostępne są także raporty z zakresu sprzedaży i aktywności (…), przychodu, zaległości w płatnościach oraz raporty (…), (…), gospodarki magazynowej i komunikatów wysyłanych do użytkowników (…).
- Raporty w Systemie obejmują również obszar zarządzania relacjami z (…) (CRM) można monitorować aktywność (…), analizować źródła pozyskiwania (…), a także monitorować działania CRM;
- nie przetwarzają Państwo płatności za zakup usług udostępnianych przez dany (…);
- nie pobierają Państwo należności związanych z dokonywaniem rezerwacji, nie przechowują ich oraz nie rozliczają się z (…);
- użytkownik (…) podczas dokonywania płatności za (…) jest przenoszony na platformę danego operatora płatności online. To operator płatności realizuje daną płatność. Państwa System powoduje wyłącznie zainicjowanie płatności;
- nie pobierają Państwo również prowizji z tytułu dokonywanych płatności.
W odniesieniu do aplikacji (…) (dalej: Aplikacja) wskazali Państwo:
- Państwa aplikacja jest zintegrowana z Systemem (…). Aplikacja nie działa samodzielnie - System (…) jest niezbędny do działania Aplikacji;
- na Aplikację nie ma osobnej umowy, jest to pozycja w cenniku jako udostępniona funkcjonalność Systemu (…) i jest zaznaczana przy podpisywaniu umowy głównej;
- (…) korzystają z Systemu (…), jednakże nie wszystkie (…) korzystają z Aplikacji;
- nie udostępniają Państwo Aplikacji indywidualnie (…). Aplikacja w jednym czasie działa na rzecz różnych (…) (tych, które zdecydowały się na wykupienie od Państwa dostępu do Aplikacji);
- korzystanie z Aplikacji umożliwia:
(…)
- celem Aplikacji jest (…), w których dany użytkownik ma (…), otrzymywanie informacji od (…) czy śledzenie postępów;
- Państwa Aplikacja nie jest narzędziem, którego celem jest porównywanie ofert (…) czy (…). W Aplikacji użytkownicy mogą zapoznać się z ofertami różnych (…). Tym niemniej, ofert tych nie można porównywać, ponieważ każdy (…) w ramach swojej oferty oferuje różne zakresy usług, (…) i wielkość (…), zakres (…), itd.;
- za pośrednictwem Aplikacji, użytkownicy mają możliwość dokonania zakupu wybranych pozycji z oferty danego (…) takich jak (…), co umożliwia (…) w różnych typach (…);
- Aplikacja nie umożliwia wykonania stosownej czynności rozumianej jako usługa świadczona osobiście przez osobę fizyczną wykonywaną na żądanie użytkownika po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy. Aplikacja umożliwia (…).
- wszelkie informacje związane ze sposobem świadczenia usług przez (…), związane z ustalaniem cen, sposobem pobierania płatności za usługi, są kształtowane przez dany (…), bez Państwa ingerencji oraz weryfikacji;
- nie ingerują Państwo w warunki świadczenia usług przez (…) oraz nie mają Państwo wpływu na warunki umów zawieranych między (…) a ich klientami;
- nie trafiają do Państwa żadne środki pieniężne od użytkowników za zakup usługi. Państwa Aplikacja podobnie jak System (…), wyłącznie inicjuje płatność. Zarówno System (…) jak i Aplikacja są jedynie zintegrowane z daną platformą płatności;
- nie pobierają Państwo należności związanych z dokonywaniem rezerwacji poprzez Aplikację oraz nie rozlicza się z (…). Nie pobierają Państwo żadnych prowizji od (…) i od użytkowników.
Państwa wątpliwości budzi, czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym System (…) stanowi platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy i w związku z tym, czy na Państwu ciąży/będzie ciążyć obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o platformie rozumie się przez to, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) oprogramowanie, w tym stronę internetową albo jej część,
b) aplikacje, w tym aplikacje mobilne
- które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Zgodnie z przytoczonym opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego są Państwo polskim rezydentem podatkowym. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej udostępniają Państwo odpłatnie System (…) do zarządzania (…) (dalej: (…)) oraz aplikację (…). Państwa System jest udostępniany wyłącznie przedsiębiorcom - podmiotom z branży (…) w celu automatyzacji i usprawnienia rutynowych działań w (…). System ułatwia zarządzanie rezerwacjami, (…), marketing, raportowanie oraz CRM.
Państwa System (…) jest udostępniany na rzecz jednego podmiotu - (…), na podstawie umowy zawartej z (…). Każdy (…) ma wydzieloną własną część Systemu (działającą pod innym adresem www), która składa się na stronę internetową (…) oraz panel administracyjny.
Strona internetowa (…) to miejsce, które może zostać zaprojektowane w przygotowanym przez Państwa szablonie, za pomocą którego klienci (…) mogą (…) - z poziomu przeglądarki internetowej - mogą przeglądać dostępne (…). Panel administracyjny to część Systemu, za pomocą którego (…) zarządza swoją ofertą, klientami, sprzedażą, marketingiem, itd.
Uwzględniając powyższy opis, należy uznać, że System nie stanowi platformy w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy. Udostępniają Państwo System każdorazowo na rzecz jednego (…), który następnie korzysta z niego/udostępnia go indywidualnie swoim klientom.
W konsekwencji braku uznania Systemu za platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, nie ciąży/nie będzie ciążył na Państwu obowiązek przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji o sprzedawcach, zgodnie z art. 75b ust. 1 ustawy.
Pomimo, że System nie stanowi platformy, a w związku z tym, nie ciąży/nie będzie ciążył na Państwu obowiązek, o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 Organ ocenił jako nieprawidłowe z uwagi na jego uzasadnienie.
Uzasadniając własne stanowisko zauważają Państwo m.in.:
(…).
Zgodnie z powołanym wyżej art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, aby oprogramowanie stanowiło platformę, musi m.in. umożliwiać ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności, co nie oznacza konieczności uczestniczenia Państwa (…).
W dalszej kolejności Państwa wątpliwości budzi, czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Aplikacja stanowi platformę w rozumieniu art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy i w związku z tym, czy na Państwu ciąży/będzie ciążył obowiązek przesyłania informacji o sprzedawcach, o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy.
Jak wskazano powyżej, udostępniają Państwo również aplikację (…), która jest zintegrowana z Systemem (…). Aplikacja nie działa samodzielnie - System (…) jest niezbędny do działania Aplikacji. (…) może korzystać z Aplikacji lub prowadzić sprzedaż wyłącznie przez stronę internetową i/lub stacjonarnie. Powyższe oznacza, iż wszystkie(…) (Państwa klienci) korzystają z Systemu (…), jednakże nie wszystkie (…) korzystają z Aplikacji. Nie udostępniają Państwo Aplikacji indywidualnie (…). Aplikacja w jednym czasie działa na rzecz różnych (…) (tych, które zdecydowały się na wykupienie dostępu do Aplikacji). W Aplikacji, użytkownicy mogą zapoznać się z ofertami różnych (…). Zawierają Państwo stosowne umowy z (…) o udostępnienie Systemu (…). Na Aplikację nie ma osobnej umowy, jest to pozycja w cenniku jako udostępniona funkcjonalność Systemu (…) i jest zaznaczana przy podpisywaniu umowy głównej w zależności od tego, czy (…) chce z niej korzystać, czy nie.
Zgodnie z powołanym art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy, aby oprogramowanie stanowiło platformę, musi być dostępne dla użytkowników oraz umożliwiać sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, jak również umożliwiać ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.
Zgodnie z przytoczonym opisem, Aplikacja jest dostępna dla użytkowników - (…) oraz ich klientów.
W dalszej kolejności przeanalizowania wymaga, czy Aplikacja umożliwia (…) (sprzedawcom) łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników.
Zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o stosownej czynności - rozumie się przez to jedną z poniższych czynności wykonywaną za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach,
b) usługę świadczoną osobiście obejmującą pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów,
d) udostępnienie środka transportu
- z wyjątkiem czynności wykonywanej przez sprzedawcę będącego pracownikiem raportującego operatora platformy lub podmiotu powiązanego raportującego operatora platformy.
Korzystanie z Aplikacji umożliwia (…).
Za pośrednictwem Aplikacji, użytkownicy mają możliwość dokonania zakupu wybranych pozycji z oferty danego (…) takich jak (…), co umożliwia uczestniczenie w różnych (…).
Podali Państwo, że (…) nie wykonują za pomocą Aplikacji czynności o których mowa w art. 75a ust. 1 pkt 20 lit. a), c) i d) ustawy. Natomiast w odniesieniu do stosownej czynności, o której mowa w art. 75a ust. 1 pkt 20 lit. b) podali Państwo, że Aplikacja umożliwia przede wszystkim (…). Jak podali Państwo, usługi te nie są usługami świadczonymi osobiście przez osobę fizyczną na żądanie użytkownika - z samym (…) nie wiążą się usługi wykonywane osobiście (…), natomiast (…). (…) nie odbywają się „na żądanie” użytkownika - (…).
(…). W ramach (…) lub (…). W ofercie danego (…) - w ramach wykupywanego pakietu - mogą znaleźć się również dodatkowe usługi takie jak (…). Podali Państwo również, że nie posiadają wiedzy, jak są (…). Umożliwiają Państwo (…), ale nie posiadają Państwo wiedzy w jaki sposób (…). (…) świadczą usługi polegające na umożliwieniu klientom (…). Dodatkowo (…) oferują różne (…) zgodnie ze swoim profilem działania, które stanowią element usługi wstępu do danego (…).
Z przytoczonych informacji wynika, że klienci (…) nabywają wybrane pozycje z oferty danego (…). Aplikacja umożliwia przede wszystkim (…). W ramach wstępu, oferta (…) może być różna i obejmować np. (…). Natomiast udział (…). (…) nie odbywają się „na żądanie” użytkownika - użytkownik może (…).
W świetle definicji usługi świadczonej osobiście stosowanie do brzmienia art. 75a ust. 1 pkt 20 lit. b) istotne jest czy usługa świadczona jest na żądanie użytkownika, co oznacza, że usługa jest, przynajmniej w pewnym stopniu, dostosowana do konkretnych wymagań takiego użytkowania. Usługi świadczone zgodnie z wcześniej ustalonym (…), niezależnie od żądania jednego lub większej liczby użytkowników, w tym (…), nie spełniają definicji usługi świadczonej osobiście.
Zatem wskazane czynności nie stanowią stosownej czynności w rozumieniu przepisów ustawy. Tym samym Państwa Aplikacja nie stanowi platformy w myśl art. 75a ust. 1 pkt 12 ustawy. W konsekwencji nie ciąży/nie będzie ciążył na Państwu obowiązek o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy.
Jednocześnie, pomimo, że Aplikacja nie stanowi platformy w rozumieniu przepisów ustawy i w konsekwencji nie ciąży/nie będzie ciążył na Państwu obowiązek o którym mowa w art. 75b ust. 1 ustawy, Państwa stanowisko Organ w zakresie pytania oznaczonego nr 2 ocenił jako nieprawidłowe z uwagi na jego uzasadnienie.
We własnym stanowisku odwołali się Państwo m.in. do argumentacji wskazanej w odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 1, która dotyczyła m.in. udostępnienia Systemu każdorazowo na rzecz jednego (…), który następnie korzysta z (…), co w przypadku Aplikacji nie znajduje zastosowania. Ponadto nie zasługuje na aprobatę Państwa argumentacja dotycząca płatności.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku jako nr 1 i 2 - należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
