Ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych
Przy weryfikacji konta 080 komisja weryfikacyjna ustaliła, że nie został wystawiony dokument OT na wymianę opraw ledowych oświetlenia ulicznego, którego właścicielem jest urząd miasta. Po wyjaśnieniach z pracownikami merytorycznymi ustalono, że dokument ten nie został sporządzony z powodu nieujęcia na stanie ewidencyjnym słupów oświetleniowych, których dotyczyła modernizacja w postaci wymiany opraw na ledowe. Słupy te istnieją na terenie miasta od kilkudziesięciu lat, w latach 70. nikt ich nie przyjął na stan majątku gminy. W jaki sposób należy prawidłowo sporządzić dokument OT potwierdzający modernizację oświetlenia? Czy należy przyjąć na stan brakujące w ewidencji słupy oświetleniowe? Jeżeli tak, to jak prawidłowo to wykonać?
Prawidłowe ujęcie w ewidencji bilansowej różnic inwentaryzacyjnych powinno zostać przeprowadzone w oparciu o zapisy ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor). Stosownie do art. 26 uor, środki trwałe w budowie podlegają okresowej inwentaryzacji, której głównymi celami są:
