Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-05-30

Przekonać Polaków

Polacy niechętnie zgłaszają się na badania profilaktyczne, choć ich dostępność w Polsce jest na niezłym poziomie. Przekonanie do udziału w badaniach wymaga długofalowego działania na wielu poziomach. Nie wystarczą kampanie społeczne; trzeba poprawić organizację badań, usuwać bariery i lepiej dobrać kanały dotarcia do pacjentów – wskazywali uczestnicy dyskusji poświęconej profilaktyce onkologicznej „Zapobiegać, żeby nie leczyć”.

Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że pakiet dostępnych badań profilaktycznych jest w Polsce dość szeroki, choć z pewnością nie jest idealny.

Prof. dr hab. n. med. Michał F. Kamiński

Prof. dr hab. n. med. Michał F. Kamiński

kierownik Zakładu Profilaktyki Nowotworów w Narodowym Instytucie Onkologii

Potrzebne jest – jak zaznaczał prof. Michał F. Kamiński, kierownik Zakładu Profilaktyki Nowotworów w Narodowym Instytucie Onkologii – np. obniżenie wieku kobiet uprawnionych do skorzystania z mammografii przesiewowej (z 50 do 45 lat), dopuszczenie, obok cytologii, także nowych technologii badań pod kątem raka szyjki macicy oraz udostępnienie zalecanego przez Światową Organizację Zdrowia testu FIT na obecność krwi utajonej w kale – jako alternatywnej do kolonoskopii metody wykrywania nowotworów jelita grubego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00